جایگاه مخاطب در سخنوری

نوع مقاله : نمایه

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی دانشگاه مشهد

2 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مشهد

10.29252/kavosh.2002.2233

چکیده

در فن سخنوری، دو رکن مهم سخنور و مستمح حضور دارند. توجه سخنور به احوال مخالب و میزان همت، ظرفیت شأن و حال و مقام او و نظایر آن هدف اصلی سخن را که تأثیر بر مستمع است دو چندان می‌سازد.
این موضوع مورد توجه سخنوران و شاعران فارسی گوی قرار گرفته و به صورت‌های مختلف به آن اشاره کرده‌اند.
در این مقاله، پس از طرح مبحث سخنوری و ماهیت بلاغت، به موارد گوناگونی از جلوه‌های سخن و نقش مخاطب در آن پرداخته شده و برای هر مورد، نمونه‌هایی از آثار بزرگان و شاعران ایران، بویژه، جلال‌الدین مولوی به عنوان مثال آورده می‌شود و از این رهگذر، رهنمودهایی برای سخنوران و حتی مخاطبان فراهم می‌آید که وظایف متقابل سخنور و مستمع از آن جمله است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Place of Audience in Oration

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mandi Naseh 1
  • Hassan Basak 2
1 Faculty member of Mashhad University
2 Faculty member of Payame Noor University of Mashhad
چکیده [English]

Any task of oration assumes two components, an orator and an audience. The former may enhance his impressions by accounting for the place and position and receptiveness of the latter. This fact has been signed and explicitly admitted by every Persian poet or aerator. Bringing up oratory skills and eloquence, this article focuses on different samples of written discourse and the role of audience in discourse style and structure. The samples given represent the works of great Iranian poets specially Jalal Al-din Moulavi. One can get good advice from this article for how to play part as an efficient orator or audience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Speech
  • audience
  • listeners
  • Oration