تحلیل روانشناسانۀ آموزه­ های مثنوی جمشید و خورشید بر رشد روانی مخاطبان کودک و نوجوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس ارشد ادبیات فارسی/ پژوهشگر پژوهشگاه هنرهای اسلامی اصفهان

چکیده


این مقاله جستاری تحقیقی در مورد تأثیر داستان جمشید و خورشید، اثر سلمان ساوجی، بر رشد روانی کودکان و نوجوانان است. قصّه­های عامیانه یکی از گونه­های غنی و محبوب در ادبیّات هر قوم و ملّتی است که از پایگاه محکمی در میان مردم برخوردار هستند. هدف این مطالعه بررسی تأثیرات فراوان این داستان در رشد طبیعی کودکان و راهنمایی آنان به طور غیر مستقیم در حلّ تعارضات درونی است. در این پژوهش نشان داده می­شود که قصّۀ جمشید و خورشید که در حیطة داستان­های پریان قراردارد بخوبی با کودکان ارتباط برقرار می­کند و بسیاری از تعارضات و کشمکش­های درونی آنها را در خود منعکس می­سازد. با توجّه به قابلیّت­های این اثر در تحلیل روانشناسانه، این داستان از منظر روانشناسان برجسته: زیگموند فروید، برونو بتلهایم و گوستاو یونگ بررسی شد. مثنوی جمشید و خورشید داستان سفر پر مخاطره پسر نوجوانی است که از خانواده خود جدا می­شود و به دنیایی خطرناک پا می­گذارد تا بتواند به معشوق خود دست یابد. این داستان، تجلّی استقلال­خواهی نوجوان و تلاش او در به دست آوردن هویّت  است. داستان جمشید و خورشید به کودک می­آموزد غلبه بر خواسته­های جسمانی و توجّه به فرامن راه دستیابی او به موفقیّت و کسب هویّت است. این­گونه آموزش و راهنمایی به کودک به صورت غیرمستقیم تأثیر فراوانی بر کودک دارد. قصّه مستقیماٌ به او امر و نهی نمی­کند بلکه او را درحلّ مشکلات درونی به نحو بهتری راهنمایی می­کند. او دیگر نمی­تواند تنها به پدر و مادر خود متکی باشد بلکه باید هویّتی مستقل برای خود کسب کند و دوران کودکی را به سلامت پشت سر بگذارد. هماهنگی نیروهای درونی و حلّ تعارضات درونی مهمترین پیام این داستان است.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Teaching Effects of Story of Jamshid and Khorshid ‘on the Psychological Development of Children and Adolescents

نویسنده [English]

  • Mahboobeh Azhari
M.A. Islamic Fine Arts Research Center of Isfahan
چکیده [English]

 
 
.
 
 
 
 
 
The Teaching Effects of Story of Jamshid and Khorshid ‘on the Psychological
Development of Children and Adolescents
Mahbobah Azhari, M.A.
Islamic
Fine Arts Research Center of Isfahan
Abstract
This article studies the effects that the Story of Jamshid and Khorshid of
Salman Savoji may have on children and adolescents’ psychological
development. Folk stories as one of the popular and prolific types
of genre
in the literature of every nation are of a high prestige among the people.
The research aims to examine the effects that the story may have on the
natural growth of the children and which indirectly helps them to handle
their internal contradicti
ons. It is indentified that these kinds of stories may
be included in the scope of fairy tales which have the capacity to address
the children and represent their internal conflicts. Regarding the capacity of
the present story in terms of psychological ana
lysis, it is examined from the
view points of some of the famous psychologists like: Sigmund Freud, Bruno
Bettelheim and Gusto Yung. The story is about the adventurous trip of an
adolescent boy who was separated from his family and entered a world too
frig
htening and dangerous to catch his dream and find his love. The story is
the manifestation of an adolescent trying to be independent in an effort to
determine his identity. His fighting with the animal is a representation of
fighting with his emotional ten
dencies. His struggle to obtain spiritual guide
and kind fairy shows the existence of moral conscience in this way. In fact,
using his bravery, knowledge and moral value, Jamshid reached his final
aims and got married Princess and ruled East and West.
 
Fairy tale,
Unconscious, Jamshid and Khorshid, Psychological
development, Individuality.