الف) کتاب ها
1- احمدی، بابک(1384)، هایدگر و پرسش بنیادین، چاپ سوم، تهران، نشر مرکز.
2- ________ (1384)، سارتر که مینوشت، تهران، نشر مرکز.
3- افتخارزاده، محمدرضا( 1376)، شعوبیه،ناسیونالیسم ایرانی، قم دفتر نشر معارف.
4- بارت، ویلیام(1362)، اگزیستانسیالیسم چیست؟؛ ترجمة منصور مشکین پوش، چاپ دوم، تهران، انتشارات آگاه.
5- برتلس، یوگنی ادواردویچ(1348)، «ناصرخسرو و اسماعیلیان»، ترجمة یحیی آرین پور تهران، بنیاد فرهنگ ایران.
6- بلاکهام، هرولد جان (1385)، شش متفکّر اگزیستانسیالیست ترجمة محسن حکیمی، تهران، نشر مرکز.
7- تهرانی، آقابزرگ(1390 ق.)، «طبقات اعلامالشیعه» (جلد۲) تحقیق، علىنقى منزوى، بیروت، دارالکتاب العربى.
8- حافظ، شمسالدّین محمّد(1376)، دیوان حافظ، به تصحیح سیّد ابوالقاسم انجوی شیرازی، چاپ ششم، تهران، جاویدان.
9-دشتی، علی(1386)، تصویری از ناصرخسرو، به کوشش مهدی ماحوزی، چاپ دوم، تهران، زوّار.
10- سارتر، ژان پل(1389)، اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر؛ ترجمة مصطفی رحیمی، چاپ سیزدهم، تهران، نیلوفر.
11-________ (1384)، بودلر؛ ترجمة دل آرا قهرمان. – تهران ، انتشارات سخن.
12- صفا، ذبیحالله(1377)، دلیران جانباز، تهران، فردوس.
13- ________ (1378)، تاریخ ادبیّات در ایران(جلد نخست)، چاپ دهم، تهران،انتشارات فردوس.
14- قبادی، حسینعلی(1388)، آیین آینه، چاپ دوم، تهران، انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
15- محقق، مهدی(1374)، تحلیل اشعار ناصرخسرو، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
16- ممتحن،حسینعلی(1370)، نهضت شعوبیه، تهران، امیرکبیر.
17- مولوی، جلالالدّین محمّد(1363)، مثنوی معنوی، به تصحیح رینولد الین نیکلسون، تهران، نشر امیرکبیر.
18- ناصرخسرو(1384)، خوان الاخوان، بامقدمه، حواشی، تراجم، اعلام، به خامه ع. قویم، تهران، اساطیر.
19-________ (1387)، دیوان اشعار، تصحیح مجتبی مینوی و مهدی محقق، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
20-________ (1380)،گشایش و رهایش، تصحیح و مقدّمة استاد سعید نفیسی، به اهتمام عبدالکریم جربزه دار، تهران، اساطیر.
21- نوالی، محمود(1374)، فلسفههای اگزیستانس و اگزیستانسیالیسم تطبیقی، تبریز، دانشگاه تبریز.
22- نیچه، فردریش ویلهلم(1386)، چنین گفت زرتشت؛ ترجمة مسعود انصاری، چاپ هشتم، تهران، جامی.
23- هالینگ دیل، ر.ج(1370)، مبانی و تاریخ فلسفة غرب، ترجمة عبدالحسین آذرنگ، چاپ سوم، تهران، کیهان.
24- ________(1386)، هستی و زمان، ترجمة سیاوش جمادی، تهران، ققنوس.
ب) مقالات
1- آیتی، عبدالمحمد(۱۳۴۹)، شعوبیه، آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت)، دورة 40، شمارة 4، صص9-6.
3- غلامرضایی، محمّد و همکاران(1390)، «از کلاممحوری تا هرمنوتیک کلاسیک با تأمّلی بر آثار منثور ناصرخسرو»، پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا) ، ش 5(4 (پیاپی 20)) صص31-64.
4- فرزاد، عبدالحسین(1384)، « نقد و بررسی اندیشة خردگرایی و آزاد اندیشی در شعر متنبی شاعر عرب و ناصر خسرو قبادیانی»، مجله پژوهشنامة دانشکده ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی » بهار و تابستان، شماره 45 و 46 ،صص 175 -188.
5- فرّوخ، عمر(1362)، «اخوان الصفا»، ترجمة علی محمد کاردان، تاریخ فلسفه در اسلام، تألیف م.م. شریف، جلد اوّل، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، صص 407-435 .
10- نظری، جلیل و ذبیحاله فتحی فتح، «تاثیر زروانیسم بر ناصرخسرو قبادیانی»،نشریه اندیشه های ادبی،تابستان 1389،دوره 2،شماره 4، صص57-55.
11-نودهی، کبری(1388)، «ناصرخسرو و سنایی پیشگامان روشننگری و روشنگری در ایران»، فصلنامة علمی- پژوهشی علوم و تحقیقات مشهد،دوره 5،شماره 24،صص199-176.
12- وجدانی، فریده(1390)، «سیمای مرگ در شعر فردوسی و ناصرخسرو»، پژوهشنامة ادب غنایی، سال نهم، ش شانزدهم، صص 175-196 .
ج) منابع لاتین
1 – Carlisle, Clare, Kierke gaard, A Guide For The Perplexed, Continuum Publications , 2006.
2 – Olson Robert. G , An Introduction To Existentialism. – New York , Dover Publications , Inc , 1962.
3 – Yeganeh , Farah , Literary Schools, Rahnama Publications , second Edition, 2006.