دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
16
31
2016
01
24
بررسی برخی از مؤلفههای پیچیدگی نحوی در پارهای از ادبیات منثورکودک و نوجوان
9
36
FA
آزاده
یزدانی زاده
کارشناس ارشد دانشگاه شیراز
yazdanizadeh@gmail.com
مهرزاد
منصوری
دانشیار دانشگاه شیراز
mans1252000@yahoo.com
جلال
رحیمیان
استاد دانشگاه شیراز
jrahimian@rose.shirazu.ac.ir
<span style="font-size: small;">تحلیل<span style="font-family: Times New Roman;"></span>زبانشناسانة ادبیّات<span style="font-family: Times New Roman;"></span>کودک به<span style="font-family: Times New Roman;"></span>بررسی زبانشناختی تعدادی<span style="font-family: Times New Roman;"></span>از آثارادبی کودک<span style="font-family: Times New Roman;"></span>و<span style="font-family: Times New Roman;"></span>نوجوان می<span style="font-family: Times New Roman;"></span>پردازد. پژوهش<span style="font-family: Times New Roman;"></span>حاضر نیز می<span style="font-family: Times New Roman;"></span>کوشد با تحلیل<span style="font-family: Times New Roman;"></span>زبانی پیکرههایی متناسب<span style="font-family: Times New Roman;"></span>با گروههای<span style="font-family: Times New Roman;"></span>مختلف<span style="font-family: Times New Roman;"></span>سنّی پیچیدگیهای<span style="font-family: Times New Roman;"></span>نحوی ادبیّات هرگروه را معرفی نماید. در هریک از پیکرههای مورد بحث بعضی از پیچیدگیهای<span style="font-family: Times New Roman;"></span>نحوی مانند تعداد واژه در جملات<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ساده هرگروه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>سنّی، نسبت جملات<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ساده به<span style="font-family: Times New Roman;"></span>مرکب، زمان<span style="font-family: Times New Roman;"></span>افعال به<span style="font-family: Times New Roman;"></span>کاررفته، میزان حضور کنشگر و کنشپذیر درجملات مورد<span style="font-family: Times New Roman;"></span>بررسی قرارگرفتهاست. نتایج نشان<span style="font-family: Times New Roman;"></span>میدهدکه باافزایش سنّ<span style="font-family: Times New Roman;"></span>کودک، تعداد واژههای به<span style="font-family: Times New Roman;"></span>کارگرفته<span style="font-family: Times New Roman;"></span>شده در جملات<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ساده نیز بیشتر خواهدشد درحالی<span style="font-family: Times New Roman;"></span>که نسبت جملات<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ساده به<span style="font-family: Times New Roman;"></span>مرکب با افزایش سن روبه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>کاهش است. ازنظر میزان<span style="font-family: Times New Roman;"></span>حضور کنشگر و کنشپذیر، جملات به ده دسته تقسیم شده است. این بررسی نشان<span style="font-family: Times New Roman;"></span>میدهد که بین کاربرد جملات<span style="font-family: Times New Roman;"></span>اسنادی، مجهول، عاطفی، جملاتی با حذف کنشگر وکنشپذیر به قرینة لفظی، پرسشی درحدّ کلمه، دارای<span style="font-family: Times New Roman;"></span>کنشگر با حفظ نمودآوایی و کنشپذیر، جملات دارای<span style="font-family: Times New Roman;"></span>کنشگر و کنشپذیر بدون حفظ نمودآوایی کنشگر و جملات دارای کنشگر و فاقد کنشپذیر بدون حفظ نمودآوایی کنشگر، تفاوت معناداری وجود دارد امّا بین جملاتی با فعلهای غیر<span style="font-family: Times New Roman;"></span></span>شخصی و جملاتی دارای کنشگر و فاقد کنشپذیر با حفظ نمود آوایی کنشگر تفاوت معناداری بین گروههای سنّی وجود ندارد.
پیچیدگی نحوی,نقش موضوعی,ادبیّات منثور کودک و نوجوان,ادبیات و زبانشناسی
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_670.html
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_670_013d23aad959d268c3067c577dbfba89.pdf
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
16
31
2016
01
21
بررسی پیوند حماسه و دین در خاوران نامه ابن حُسام خوسفی
37
69
FA
زهرا
بهمدی
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زابل
z.behmadi@yahoo.com
حیدرعلی
دهمرده
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زابل
محمّد
مجوّزی
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زابل
10.29252/kavosh.2016.2886
<strong>مولانا محمّد بن حُسام خوسفی (تولّد: 782 یا 783 هجری ق، وفات: 874 یا 875 هجری ق)، از جمله شاعرانی است که دست توانایی در شعر و شاعری بخصوص حماسة دینی داشته است. خاوران نامة او مبتنی بر 22500 بیت، در بحر متقارب، در ذکر مبارزات حضرت علی بن ابی طالب (ع) و جنگاوری های آن حضرت در سرزمین خاوران است و از بهترین نمونه های حماسة دینی در ادب فارسی به شمار می رود. وجود جنبه های قوی حماسی و دینی و پیوند عمیق بین حماسه و مسائل دینی از ویژگی های برجستة این اثر است. این پژوهش که به شیوة توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، در پی بررسی جنبه های حماسی و دینی، با هدف نمایاندن پیوند حماسه و دین در خاوران نامه است. توجّه به اصول و فروع دین، وجود قهرمانان و بزرگان آرمانی و دینی از قبیل پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) و دعوت به اسلام، از خاوران نامه اثری دینی ساخته از سوی دیگر قهرمانان دینی از نیروها و ظرفیت های خارق العاده و مبالغه آمیز برخوردارند و از انواع و اقسام سلاح در نبردها استفاده می کنند، دشمن را می فریبند و از نیروها و ظرفیت های خارق العاده و مبالغه آمیز برخوردارند و از انواع و اقسام سلاح در نبردها استفاده میکنند، دشمن را می فریبند و از نیروهای غیبی و دیو و جادو مدد می گیرند، همة اینها خاوران نامه را اثری حماسی ساخته که در آن حماسه و دین با هم درآمیخته و به شکل یک حماسة دینی درآمده است.</strong>
خاوران نامه,ابن حُسام,حماسه سرایی,حماسه دینی
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_2886.html
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_2886_b1bb39b4c13ddec5c9d0e326b49acf8f.pdf
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
16
31
2016
01
21
بررسی و تحلیل چند حکایت بازنویسی شده از مثنوی برای نوجوانان
71
102
FA
سجاد
نجفی بهزادی
دانشجوی دکتری ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد
najafi23ir@yahoo.com
جهانگیر
صفری
دانشار دانشگاه شهر کرد
safari_706@yahoo.com
بازنویسی,مثنوی مولوی,سادهسازی متون کهن,عناصر داستانی
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_672.html
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_672_2372af600cb4edb6849c6b076e6a955a.pdf
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
16
31
2016
01
24
بررسیِ شهرآشوبهای درباری مسعود سعد و سنایی براساسِ نقدِ ساختارگراییِ تکوینی
103
134
FA
علی
نصرتی سیاهمزگی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان
nosrati52@yahoo.com
محرم
رضایتی کیشه خاله
دانشیار دانشگاه گیلان
علیرضا
نیکویی
استادیار دانشگاه گیلان
mikooei@yahoo.com
شهرآشوب,شهرآشوب درباری,گلدمن,بوردیو,نقدِ ساختارگرای تکوینی
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_673.html
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_673_6feec7a5eef67561840c364aa88cf3d1.pdf
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
16
31
2016
01
24
بررسی شگردهای برجسته سازی زبان در قصاید خاقانی
135
162
FA
شکراله
پورالخاص
0000-0002-7910-7075
دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی
pouralkhas@uma.ac.ir
رضا
عباسی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی
rezaabbasi56@yahoo.com
برجسته سازی,خاقانی,زبان شعر,هنجارگریزی,قصیده سرایی
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_674.html
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_674_c1306327f57dd8515d8293cd21ade81e.pdf
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
16
31
2016
01
24
بررسی پیشینه نمادین تمثیل «مرد در چاه»
163
202
FA
طیّبه
گلستانی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
golestani.tayebeh@yahoo.cim
احمد
امیری خراسانی
استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان
amiri@uk.ac.ir
نماد,تمثیل نمادین,تمثیل مرد در چاه,نثر ادبی,کلیله و دمنه
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_675.html
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_675_de6c7af75bd7188ddd28e60ec83a01f9.pdf
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
16
31
2016
01
24
بررسی ساختاری طرح داستان فریدون بر اساس نظریه های ساختارگرایان
203
232
FA
امیر
فتحی
کارشناس ارشد دانشگاه شهر کرد
amir-fathi@hotmail.com
سید کاظم
موسوی
دانشیار دانشگاه شهر کرد
طیّبه
صابری
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهر کرد
داستان فریدون,ساختار روایت,طرح (پیرنگ),نظریة ادبی
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_676.html
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_676_b976d0420e859d6bb4fc2820f5146f77.pdf
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
16
31
2015
05
25
نمایة قصّههای پیامبران بر اساس نظریة تودوروف (نمونه: قصّة کودکی موسی)
258
233
FA
محسن
نصیری
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی
mohsennasiri@yahoo.com
محمد
غلامرضایی
استاد دانشگاه تهران
m.gholamrezaei@sub.ac.ir
مریم
مشرف الملک
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
قصّههای پیامبران,تفسیرهای کهن فارسی,نمایهنویسی,قصّة کودکی موسی
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_677.html
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_677_45518c3f8855155ec56108e548de817d.pdf