per
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
2019-11-22
20
42
9
30
10.29252/kavosh.2019.1689
1689
Research Paper
ساختار زبان احترام آمیز در تاریخ بیهقی
The structure of the respectful language on Tarikh -e- Beihaghi
محمدحسن جمشیدی
m.hassan.jamshidi@gmail.com
1
ناصر نیکوبخت
nikbakht1960@gmail.com
2
گروه زبان و ادبیات فارسی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی - دانشگاه تربیت مدرس
استاد ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس تهران
زبان پدیدهای اجتماعی و مهمترین ابزار ارتباطی است. جامعة انسانی بر اساس پارهای امتیازات خاصّ آدمیان، خواه ناخواه – هرچند نانوشته- به طبقات متنوّعی تقسیم میشود و هر طبقه ملازم شأن اجتماعی خود، در مواجهة زبانی با واژههایی مخاطب قرار میگیرد و این امر به صورت ساختارهای ویژه و متمایزی نمایان میشود. این پژوهش به بررسی ساختار زبان احترامآمیز در تاریخ بیهقی اشاره دارد. پس از بررسی متن تاریخ بیهقی زبان احترامآمیز او به چهار زیرمجموعۀ ساختاری طبقهبندی شدهاست: 1. همراه کردن اوصافی به واژگان و مفاهیم مرتبط با فرد مورد احترام؛ 2. نسبت ندادن مستقیم فعل به فرد مورد احترام؛ 3. افزودن صفاتی مثبت به نام فرد مورد احترام؛ 4. افزودن دعاهایی در آغاز و میانۀ سخن با فرد مورد احترام یا دربارۀ او. در نهایت، با عنایت به چگونگی و بسامد دادههای به دست آمده در این چهار زیرمجموعه، نتیجۀ پژوهش تبیین سبک تاریخ بیهقی در زمینۀ ساختار زبان احترامآمیز بوده است. سبکی که خبر از عزّت نفس مؤلّف به عنوان یک مورّخ درباری میدهد و تبیین آن راه را برای مقایسههای بینامتنی و دستیابی به نتایج گستردهتر فرهنگی باز میکند.
The human societies have to follow the requirements and the elimination of the concepts of class and dignity and their associated class phenomenon respect. The main manifestation of this phenomenon is language. In language, it would be special and distinct structure appears. In this study, the structure of the respectful language on Tarikh-e- Beihaghi, in the range of Persian language studied. In this regard the determination of several non-structural measures such as addressing and the absence, in their own language and the language of the characters and the Beihaghi dual-respect, respectful language structure is classified into four subgroups. The first subset of attributes that are associated with individual words and concepts are respected added. The second subset based on lack of direct action organized in one respect. The third set includes the following positive attributes that are added to respect the person's name. And the fourth set of prayers that come at the beginning and middle of a conversation with someone you respect or talk about. Finally, with regard to the data obtained in the four subsidiaries, style Beihaghi date in respect of the structure of language is explained.
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_1689_fe80bde7a04e8ab532a510b6bfdaa5ea.pdf
زبان احترامآمیز
تاریخ بیهقی
سبک بیهقی
طبقۀ اجتماعی
Respectful language
Tarikh -e- Beihaghi
Beihaghi style
Social class
per
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
2019-11-22
20
42
31
69
10.29252/kavosh.2019.1690
1690
Research Paper
بررسی فرآیندهای واژه سازی در معادل یابی واژگان علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی انگلیسی ـ فارسی
Studying of word formation processes in equivalence of scientific terms of Academy of Persian Language and Literature English – Persian
اکرم دهقان زاده
akram_dehghan55@yahoo.com
1
محمدرضا احمدخانی
dr.ahmadkhani@gmail.com
2
مریم السادات غیاثیان
m_ghiasian@pnu.ac.ir
3
مهدی سمائی
samai@irandoc.ac.ir
4
مدرس دانشگاه پیام نور و دانشگاه علمی کاربردی
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور تهران
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور تهران
سازمان پژوهشگاه علوم و فناوریاطلاعات ایران (ایران داک)
فعّالیت اصلی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با پیشرفت و توسعة کشور در زمینههای علمی همراه شده و بر این مبنا گروههای واژهگزینی به واژههای علمی و تخصّصی پرداختهاند. طبق مصوّبة سیصد و سی و یکم شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، معادلیابی عبارت است از برگزیدن یک واژه یا عبارت یا صورت اختصاری در مقابل لفظ بیگانه. در این مقاله، به واژههای مصوّب فرهنگستان زبان و ادب فارسی براساس رویکردهای صرفی و زبانشناختی و به منظور ارائة راهکارهای بهینه، جهت واژهگزینی و واژهسازی اصطلاحات پرداختهایم. این مقاله، از نظر هدف، از نوع پژوهشهای نظری است. روش تحقیق این مقاله بهصورت تحلیل محتوا میباشد. اطّلاعات و مواد اوّلیة آن به روش اسنادی و سندکاوی کتابخانهای از کتب و منابع مرتبط گردآوری شده است که شامل کلّیة واژههای مصوّب فرهنگستان زبان و ادب فارسی دفتر اوّل تا سیزدهم (1395-1376) میشود. در این پژوهش، از شیوة تجزیه و تحلیل کیفی استفاده شده است. نتایج برگرفته از این پژوهش نشان میدهد فرهنگستان از تمام امکانات بالقوّه و بالفعل واژهسازی در زبان فارسی بهره نبرده است و اینکه واژهسازی بر اساس صرف اشتقاقی، بیش از همه چارة کمبود واژگانی فارسی میباشد. بر اساس یافتههای تحقیق از 42800 واژة مصوّب با حذف مشترکات، حدود 188 واژه سرواژه، حدود 7 واژه ادغام، حدود 2663 واژههای قرضی، حدود 47 واژه مضاعفسازی و حدود 6700 واژه از راههای اصلی واژهسازی و بقیه ترجمة قرضی هستند و فرهنگستان زبان و ادب فارسی از قیاس و نوآوری برای ساخت واژگان استفاده نکرده است.
The main activity of Academy of Persian Language and Literature is accompanied with progress and development of country on the basis of the science and in this regard the terminology work groups have dealt with the specialized and scientific lexis. In this research we study approved terms of Academy of Persian Language and Literature based on linguistic and morphological approaches to present optimal ways for terminology work and word formation. The research is theoretical and the way of research is content analysis in method of qualitative analysis. The terms and the related data which are all the approved terms of Academy of Persian Language and Literature, thirteen note (1395-1376), which were collected in library method. The findings of the research revealed that Academy of Persian Language and Literature did not exploit of all potential and actual abilities of word formation in Persian language and word formation based on derivational morphology is the best solution for deficit of lexis of Persian language. The study showed from all the approved terms (32800), about 1310 loan word ( except for Arabic words and omitting the common words), about 17 terms reduplication( omitting the common words) and just 7656 terms ( omitting the common words) were formed from main ways of word formation and the rest of terms are calque and there is not any innovation in the approved terms of Academy of Persian Language and Literature.
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_1690_7fefde75eaa0a4549016b8991bc1d021.pdf
زبان علم
واژه سازی
صرف
واژه های مصوب
فرهنگستان زبان و ادب فارسی
science language
word formation
morphology
approved terms
Academy of Persian Language and Literature
per
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
2019-11-22
20
42
71
94
10.29252/kavosh.2019.1722
1722
Research Paper
تحلیل و بررسی کنایه در شاهنامه فردوسی
Study and analysis of the allusion in Ferdowsi's Shahnameh
عبدالحمید اسمعیل پناهی
hamid.panahi114@gmail.com
1
علی محمد پشت دار
am.poshtdar@gmail.com
2
علی محمد گیتی فروز
gitiforuz_ali@yahoo.com
3
حسین یزدانی
hyazdani4580@gmail.com
4
زبان و ادبیات فارسی- دانشکده علوم انسانی- دانشگاه پیام نور
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور تهران جنوب
زبان و ادبیات فارسی-دانشکده علوم انسانی- دانشگاه پیام نور
زبان و ادبیات فارسی-دانشکده علوم انسانی- دانشگاه پیام نور
موضوع این پژوهش «بررسی و تحلیل کنایه در شاهنامة فردوسی» است. هدف نویسنده از آن پاسخ به این سؤال بوده که: «کنایه و ابعاد هنری و بلاغی آن در ذهن و زبان فردوسی کدام است؟» روش جستار در این نوشته، تحلیل محتوا با ابزار کتابخانهای بوده است. نتیجة این تحقیق نشان میدهد که سخنوری چون فردوسی در خلق و ابداع کنایههای عام و خاص تبحّر بسیار داشته زیرا او از ابعاد کلامیو بلاغی و ویژگی تصویر آفرینی کنایه، هوشمندانه باخبر بوده است و از اینرو در شاهنامه به آفرینش کنایههای عام یا استعارههای مرکّب جذّاب پرداخته و انواع کنایههای خاص از قبیل: تلویح، ایما، رمز و کنایة فعلی را در بخش حماسی برای فارسیزبانان به یادگار گذاشته است. کنایههای بیبدیلی چون: «نهالی به دوزخ فرستادن»، «گاو کسی در چرم بودن» ، «سَرِ تیغِ کسی نیام را ندیدن». همچنین نقد و تحلیل آثار بَلاغی و تصویر آفرین کنایه در شاهنامه در 16 عنوانِ مستند به کتب بَلاغی دستِ اَوَّل و ذکر تمام شواهد از متن شاهنامه، خود از یافته های علمیو پژوهشی این مقاله است و شرح مبانی کنایه با استناد به نظریة «تَرکِ تصریح» خود از دست آوردهای بدیع و دستاوّل است که برای نخستینبار در آن بیان شده است.
The topic of this research is study and analysis of allusion in the Ferdowsi's Shahname. The aim's author for that, the answer has been to this question: "What are allusion and its artistic and rhetorical aspects in Ferdowsi’s mind and language?" The method of investigation in this paper has done analysis of content by librarical tools. The eduction of this research shows an eloquent similar Ferdowsi has been very erudition in the creation and originationu of generic and especial allusions because he has been acquainted intelligently of rhetorical and glossal aspects and specially of creation of the image in the allusion. Accordingly he has created generic allusions or attractive complex este'ares in Shahname and has remained to memento the kinds of the generic allusions such as: Implication and Symbol for persian speakers in the part of epical. Incomparable allusions such as: "Despatch the mattress to the Gehenna", " Someone's cow to be in the leather ", " The head of the sword not to see the pod ". In this path the ascribable approach is identifying the matchless allusions in innovative-epical genera in Shahnameh by utilizing the critique of allusion (relinquishing explicitness theory) and explanation of rhetorical characteristics of allusion in sixteen entries grounded in authentic sources in rhetoric. Ferdowsi is quite successful in exploiting this art to express his purpose, which is creation of an epical and literary work, and in this path has left a great asset behind him to Persian language.
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_1722_ed4a8e6dace81f62f8f75ba252f3c4e0.pdf
ترکیب کنایی
شاهنامة فردوسی
تصویر آفرینی کنایه
نظریه تَرک تصریح
complex allusion
Ferdowsi's Shahnameh
allusion image provoking
relinquishing explicitness theory
per
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
2019-11-22
20
42
95
122
10.29252/kavosh.2019.1692
1692
Research Paper
تحلیل سنجشی نمود بافت فرهنگی در دو متن گلستان و بهارستان (با تأکید بر مشخصه زبانی وجهیّت در فرانقش بینافردی)
Comparative Study of Cultural Context on Golestan & Baharestan
طاهره ایشانی
tahereh.ishany@gmail.com
1
زینب برزگری
zeinabebarzegari@gmail.com
2
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشگاه علوم انسانیو مطالعات فرهنگی
بررسی و تحلیل متون ادبی با رویکردهای نوینِ علمی و در چارچوب الگوهای مشخّص و نظاممند، گامی است در جهت شناسایی ویژگیهای زبانی، سبکی و گاه محتواییِ آنها به شکلی روشمند و بر پایة آمار و ارقام. یکی از راههای رسیدن به این هدف، تحلیل و بررسی سنجشی آثاری است که دارای نوع ادبی مشترک و همچنین شباهتهایی از نظر زبان و شیوة نگارش هستند. از اینرو، در مقالة حاضر بر آن هستیم تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و آماری به تحلیل و بررسیِ سنجشیِ نمود بافت تاریخی و فرهنگی بر زبان دو اثر ارزشمند نثر فارسی، یعنی گلستان سعدی و بهارستان جامی با رویکرد فرانقش بینافردی در زبانشناسی نقشگرا بپردازیم. فرانقش بینافردی به برقراری ارتباط با سایر افراد اشاره دارد. این ارتباطی متقابل است که اهداف خاصّی را دنبال میکند؛ نظیر دادن اطّلاعات/ کالا/ خدمات و دریافت اطّلاعات/ کالا/ خدمات. هرکدام از این نقشها بهوسیلة نوع خاصّی از بند نشان داده میشوند. اگر گلستان سعدی و بهارستان جامی را که به سنّت ادبی- فکری تقریباً مشابهی تعلّق دارند نمایندة گفتمانی واحد، یعنی تعلیم و تربیت، بدانیم مسأله این است که بافت تاریخی و فرهنگی چه تأثیری بر زبان این دو اثر داشته است و مشخّصة زبانیِ وجهیّت که در فرانقش بینافردی مطرح میشود و در آن، دو سویة تعامل - فرستنده و گیرنده- مورد توجّه قرار میگیرند تا چه حد میتواند نشاندهنده و نمودی از تاریخ فرهنگی این دو اثر باشد؟ از اینرو، در مقالة حاضر، حدود1500 بند منتخب از فصلهای مشترک دو اثر با این رویکرد بررسی شدهاند. طبق یافتههای این پژوهش، تأثیر و نمود بافت فرهنگی بر زبان گلستان و بهارستان آشکار است و سبب تفاوتهایی در نگارش این دو متن نیز شده است. از جمله اینکه وجه برجسته در این دو اثر، وجه خبری است و بندهای امری، پرسشی و پیشنهادی در قیاس با بندهای خبری کاربرد کمتری داشتهاند. این وجهیت غالب سبب شده دو متن گلستان و بهارستان، متونی تک صدا باشند که مبیّن برتریِ تکصدایی در نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عصر است.
The study and analysis of literary texts with modern scientific approaches is a step towards identifying language features, their style and sometimes their content in a systematic manner based on figures. One of the ways to achieve this goal is to analyze and evaluate works that have a common genre, as well as similarities in terms of language and writing. Therefore, in the present paper, we are going to analyze and evaluate the historical and cultural context on the language of two valuable works of Persian literature, Golestan and Baharestan, by using a descriptive-analytical and statistical method, with the interpersonal metafunction in SFL. If Sa’di’s Golestan and Jami’s Baharestan have a similarity to the same literary-intellectual tradition, then the question is how the historical and cultural context has an effect on the language of these two works, and also modality in these two texts, how much can be a reflection of the cultural history of the two texts? Hence, in the present research, about 1500 chosen clauses have been selected from the joint chapters of these two works. According to the findings of this research, the impact of cultural context on the language of Golestan and Baharestan is evident and caused differences in the writing of these two texts, which is discussed in detail in the paper.
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_1692_f09a2fc6ad09037d98852254fc999b4d.pdf
بافت فرهنگی
بهارستان جامی
زبانشناسی نقشگرا
فرانقش بینافردی
گلستان سعدی
Cultural Context
Baharestan
Functional Linguistics
Golestan
per
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
2019-11-22
20
42
123
154
10.29252/kavosh.2019.1693
1693
Research Paper
نقد و بررسی سیمای فیروز بن یزدگرد دوم در شاهنامه و تواریخ دورهی اسلامی
An Analysis of the Character of Firooz (Son of Yazdgerd II) in Shahnameh and the Islamic Historical texts
محمود رضایی دشت ارژنه
mrezaei@shirazu.ac.ir
1
سیده زهرا ملک پور
hafezsh12@yahoo.com
2
دانشگاه شیراز
دانشگاه شیراز
در پی تبیین جایگاه بخش تاریخی شاهنامه، در این جستار سیمای فیروز در شاهنامه با تواریخ دورة اسلامی مقایسه و روشن شد که شاهنامه از نظر تاریخی نیز یکی از منابع موثّق و قابل اعتماد است و در کلّیات، ماجراهای عهد فیروز با متون تاریخی همسوست؛ چنانکه شورش فیروز بر برادرش هرمزد و تصاحب سلطنت، قحطی هفت ساله، مردمداری فیروز و مدیریت بحران در دورة قحطی، ساختن شهرهایی در زمان فیروز، جنگ فیروز با خوشنواز، شکست فیروز در رویارویی با خوشنواز و کشته شدنش در خندق، گماشتن سوفرای و بلاش در پایتخت در هنگام لشکرکشی به سرزمین هیاطله، بیست و هفت سال سلطنت فیروز، کینخواهی سوفزای از خوشنواز و برگرداندن غنائم و اسرا هم در شاهنامه و هم در بیشتر منابع تاریخی آمده است و همسویی قابل تأمّلی بین شاهنامه و تواریخ عهد اسلامی دیده میشود. بدیهی است که در برخی جزئیات، اختلافهایی نیز بین شاهنامه و متون تاریخی وجود دارد؛ چنانکه دربارة مدّت قحطی، خاستگاه خشکسالی، مدّت پادشاهی فیروز، تعداد و نام شهرهای ساخته شده به دست فیروز، کیفیت جنگ او با خوشنواز، کنش او در مواجهه با هرمزد، خاستگاه جنگ او با خوشنواز و افراد همراه او در جنگ با خوشنواز اختلافاتی جزئی بین روایت فردوسی و برخی از منابع تاریخی دیده میشود که این اختلافات جزئی حتّی در بین خود تواریخ دورة اسلامی نیز مشهود است.
Following the explanation of the historical position of Shahnameh, in this study, Firouz’s character in Shahnameh has compared with the Islamic historical texts, and it became clear that Shahnameh is one of the reliable historical sources too, and in general, is consistent with historical texts about the adventures of Firouz era; as Firouz's rebellion against his brother, Hurmazd, and taking the reign, seven years famine, Firooz's humanity, and the management of the crisis during the famine, the construction of cities in Firouz era, Firouz’s war with Khoshnavaz, the defeat of Firouz in confrontation with Khoshnavaz and being killed in the bay, appointing Sufra and Belash in the capital during the battle in front of Hephthalite’s king, twenty-seven years of the reign of Firuz, taking revenge from Khoshnavaz by Sufra and the return of trophies and captives, are all mentioned in Shahnameh and most of Islamic historical sources; and there is a conspicuous reconciliation between Shahnameh and the historical texts of the Islamic period. Obviously, in some details, there are differences between Shahnameh and the historical texts; as in the length of the period of famine, the duration of the kingdom of Firouz, the number and names of cities were built by Firuz, the method of his war with Khoshnavaz, his reactions in confrontation with Hurmazd, the reason of his war with Khoshnavaz, and his companions in the battle with Khoshnavaz, there are some differences between Ferdowsi's narrative and some historical sources.
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_1693_bce66da82074715eca0b83f67e26181b.pdf
فیروز بن یزدگرد
شاهنامه
تواریخ دوره اسلامی
Firooz son of Yazdgerd
Shahnameh
the Islamic Historical texts
per
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
2019-11-22
20
42
155
188
10.29252/kavosh.2019.1694
1694
Research Paper
بررسی گونه های شعر غنایی در دیوان وحشی بافقی
An Investigation of the Species of Rich Poetry in the Vahshi Bafghi's Divan
سید محمود ریحانی
m.reihani54@gmail.com
1
محمود براتی
mbk.ui.ac.ir@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی - دانشکده ادبیات - دانشگاه اصفهان - ایران
استاد دانشگاه اصفهان
وحشی بافقی(939؟-991؟) با ارائة آثاری ماندگار در شعر فارسی، از جمله شاعرانی است که با وجود پیروی از بزرگان ادبی گذشته، توانسته است خود را از تقلید صرف، رهایی دهد و از آن، گامی فراتر نهد. او بهجای هنرنماییهای متکلّفانه و کاربرد صنایع مفاخرهآمیز، تلاش خود را در جهت ارتقای معانی با زبانی سهل و ممتنع، متمرکز کرده است. از ابتکارات وحشی تغییراتی است که در برخی از انواع فرعی غنایی پدید آورده است. در این نوشتار تلاش کردهایم انواع ادبی و غنایی را در آثار او بررسی کنیم تا از طریق مقایسه، ابتکارات او در چهارچوب و مضمون را بشناسیم. برخی از خلّاقیتهای این شاعر در سطح وسیعتر پدید آمده و شناخته شدهتر است؛ مانند: نقش او در زمینة ارتقای طرز واسوخت در غزل و ترکیببند، خلق مثنوی فرهاد و شیرین و ناظر و منظور، ابتکار در انواع فرعی طنز، نظیر قسمتنامه و حمارنامه، گسترش ساقینامه در قالب و وزنی روانتر، سرودن ترکیببندهایی با مضمون مرثیه و واسوخت و انواعی دیگر، شامل: مناجاتنامه، تعمیه و مادهتاریخ، مناظره، نقیضه، اخوانیه، مفاخره نیز ابتکاراتی داشتهاست که کمتر شناخته شدهاست.
Vahshi Bafghi, by presenting enduring works in Persian poetry, is one of the poets who, despite the adherence to past literary pioneers, has been able to rid himself of mere imitation and go beyond it. Instead of arrogant inspiration and the use of hollow technics, he has focused his efforts on promoting meaning and language in an easy and unobtrusive language. Among his innovations are the changes that have been made in some of the subcategories of lyrical literature. In this article, we have tried to consider some types of literary and lyrical literature. Some of his creations are wider and more well-known, like his role in improving the attitude in the sonnet and synthesis, the creation of Masnavi Farhad and Shirin and the Observer and Observed, the initiation of various types of satire, such as the letter of letter and letter of honor, the expansion of the creativity in the form and weighing of the lighter, the compilation of compositions with the theme of poetry and wisdom and other types such as: Mourning, Baptism, History, Debate, Neglect, Ephesus, Blessed are also less well-known innovations.
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_1694_ef60f8b2385aec659ac127ca56bddce6.pdf
انواع ادبی
ادبیات غنایی
شعر فارسی
وحشی بافقی
نوآوری
Literary types
Encyclopedia
Persian Poetry
Vahshi Bafghi
Innovation
per
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
2019-11-22
20
42
189
218
10.29252/kavosh.2019.1695
1695
Research Paper
شگردهای انتقادی در رسالۀ مجدیّه
Critical manners in the Majdieh epistle
یحیی کاردگر
kardgar1350@yahoo.com
1
فاطمه موسوی
f.mousavi261@gmail.com
2
دانشیار دانشگاه قم
دانشگاه قم
میرزا محمّدخان مجدالملک از رجال سیاسی و یکی از منتقدان و نویسندگان عصر قاجار است و «رسالۀ مجدیّه»ی او، یکی از نخستین آثار انتقادی منثور فارسی است که پیش از پیروزی انقلاب مشروطه، به نگارش درآمده و معایب و نابسامانیهای عصر ناصری را در قالب نثری استوار، انتقادی و طنزآمیز به تصویر درآورده است. مقالۀ حاضر به شیوة توصیفی_تحلیلی به نقد و تحلیل جنبههای انتقادی این اثر پرداخته است. نویسنده با بهرهگیری از شاهکارهای ادب فارسی، شناخت دقیق و عمیق زمانه، زبانی غنی و بهکارگیری هنرمندانۀ ظرافتهای هنری، به نقد وزراء، کارگزاران حکومت، علما، عرفا، پادشاه و تحصیلکردگان پرداخته و از رواج رشوه و تعارف، اخلاق ناپسند و شیوۀ نامطلوب حکمرانی حاکمـان، اخذ مالیـاتهای سنگیـن از مردم، منفعتطلبی علما، دورویی عرفا، سکوت و غفلت پادشاه و بیمایگی تحصیلکردگانِ از فرنگ برگشته، انتقاد کرده است. مجدالملک با نگاه دقیق به اوضاع عصر قاجار، بهرهگیری از ظرفیّتهای گوناگون زبان فارسی و سرانجام استفادۀ هنرمندانه از شگردهای بلاغی در انتقاد از اوضاع زمانه، اثری پرجاذبه در حوزۀ ادبیّات انتقادی عرضه کرده که میتواند الگوی درخوری در زمینۀ ادبیّات انتقادی بهشمار آید.
Mirza Mohammad Khan Majd al-Mulk was one of the political, critic and writers of Qajar period and his"Majdieh epistle" is one of the first literary Persian critique that before the victory of constitutional Revolution has been written and the defects and the disturbances of Nasseri era has illustrated in firm, critical and humorous publication. This essay tries to study this work in a descriptive, analytic way. The author by using the master piece of Persian literary, times subtle and deep recognizing, rich living language and using the artistic elegances skillfully has been criticized by ministers, government agents, scholars, mystics, the monarch and educated people, and the spread of bribes dedications, inappropriate ethics and undesirable manner of governors rulings, heavy taxes on the people, the profiteering of the religious authorities, the hypocrisy of the mystics, the silence and negligence of the king, and the superficial knowledge of educated people who returned from Europe. Majdolmolk, with a close look at the Qajar era, using various capacities of the Persian language, and finally the artistic use of rhetorical techniques in criticizing the epoch situations, has presented a magnificent work in the field of critical literature that can be a critical example of critical literature.
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_1695_a9bd1603f78b96cba8753b224c7f7c9e.pdf
ادبیّات انتقادی
نثر دورۀ قاجار
میرزا محمّدخان مجدالملک
رسالۀ مجدیّه
Critique literature
Prose of Qajar era
Mirza Mohammad Khan Majd al-mulk
Majdieh epistle
per
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
2019-11-22
20
42
219
253
10.29252/kavosh.2019.1696
1696
Research Paper
بازتاب وقایع و شخصیت های تاریخی در شعر سبک خراسانی؛ با تاکید بر اشعار فرخی سیستانی و منوچهری
Reflection of Historical Events and Personalities in Khorasani Style Poetry with Emphasis on Farrokhi Sistani and Manouchehri Poems
زهره زرنگار
shatilazarnegar@gmail.com
1
مجید پویان
majid_puyan@yahoo.com
2
یدالله جلالی پتدری
pandari_jalali@yahoo.com
3
گروه زبان و ادبیات، دانشگاه یزد
دانشگاه یزد
دانشگاه یزد
شاعران سبک خراسانی به عینیتگرایی علاقه نشان دادهاند؛ چنانکه شعر ایشان را میتوان مظهر «وقایع تاریخی» و «شخصیّتهای مؤثّر» آن عصر دانست. فرّخی سیستانی و منوچهری دامغانی بخش عمدۀ زندگی و فعّالیت شاعرانۀ خویش را در عهد غزنویان طی کردند. برغم آنکه این دو شاعر در سلسلهای واحد و با فاصلۀ زمانی کوتاه، هر دو به سبک خراسانی شعر میسرودند، در شعر ایشان، علاوه بر شباهتهای طبیعی در امر واقعنگری که شاهدی بر ادامۀ نوع خاصّی از رفتارهای اجتماعی است، تفاوتهایی ملاحظه میشود که کمتر مورد توجّه محقّقان واقع شده است؛ بهخصوص، تفاوت در توصیف جزئیّات شخصیّتها و رخدادها که حاصل نوع نگرش شخصی شاعر، زندگی پیشین او قبل از ورود به دربار و برخی ضروریات زمانه است. علاوه بر این، تأمّل در دلایل وصف ممدوحان و مغضوبانی که گاهی رابطۀ مستقیمی با شاعر ندارند، بلکه تحت تأثیر پسند ممدوح و حتّی انحلال هویّت مدّاح در ممدوح به شعر وارد شدهاند، نشان میدهد که صدور احکام کلّی در مورد واقعنگری شاعران خراسانی چندان دقیق نبوده است. از دیگر یافتههای این تحقیق، تأثیر برخی مسائل، از جمله حبّ و بغضها بر واقعنگری و تضعیف آن است، به نحوی که در چنین مواردی لازم است تا محقّقان از طریق تفسیر، تأویل، قیاس و سایر ابزارهای پژوهشی، چیزهای واقعی را از آنچه تحت تأثیر احساسات شاعر به واقعیّت اضافه شده، تفکیک کنند.
One of the most important characteristics of the Khorasani Poetry Style is “literary representation”. The poets of this era were so bounded to objectivism, that their poems are a mirror before the face of historical events of the day. In this era, governmental shelter on Persian language and literature caused a qualitative- quantitative development of the poets and their poetry. Among the poets of this era, Farrokhi Sistani and Manouchehri Damghanai have spent their life in the Ghaznavids’ courts: Farrokhi in the king Mahmud’s and Manouchehri in the king Masoud’s one. Although these two poets live in the same Ghaznavid’s court, in very closed periods of time, and both have the same Khorasani Style in their poetry, there are differences in the method of their representation of historical realities, along with some usual similarities. In this survey which is held through a library- comparative- analytical method, we will try to show the similarities and differences of their way of representing the historical events and characters. It is cleared that these two poets are both subjectivists and have shown the features of their own lives, related political men, praised men, disfavored men, and simply described ones, along with historical events like: wars, deposals, installations, celebrations, and the mourning ceremonies. However, there are differences in the amount, accuracy and favoritism of the data which are bounded to the characteristic of the poet and the day’s necessities.
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_1696_636d968066207915db68a017f48551dd.pdf
واقعنگری
وقایع تاریخی
شخصیتهای تاریخی
فرخی سیستانی
منوچهری دامغانی
Literary Representation
Historical events
Historical characters
Farokhi Sistani
Manouchehri Damghanai