per
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
2016-01-24
16
31
9
36
670
Research Paper
بررسی برخی از مؤلفههای پیچیدگی نحوی در پارهای از ادبیات منثورکودک و نوجوان
Analysis of some elements of syntactic complexity in some prose literature for children and adolescents
آزاده یزدانی زاده
yazdanizadeh@gmail.com
1
مهرزاد منصوری
mans1252000@yahoo.com
2
جلال رحیمیان
jrahimian@rose.shirazu.ac.ir
3
کارشناس ارشد دانشگاه شیراز
دانشیار دانشگاه شیراز
استاد دانشگاه شیراز
تحلیلزبانشناسانة ادبیّاتکودک بهبررسی زبانشناختی تعدادیاز آثارادبی کودکونوجوان میپردازد. پژوهشحاضر نیز میکوشد با تحلیلزبانی پیکرههایی متناسببا گروههایمختلفسنّی پیچیدگیهاینحوی ادبیّات هرگروه را معرفی نماید. در هریک از پیکرههای مورد بحث بعضی از پیچیدگیهاینحوی مانند تعداد واژه در جملاتساده هرگروهسنّی، نسبت جملاتساده بهمرکب، زمانافعال بهکاررفته، میزان حضور کنشگر و کنشپذیر درجملات موردبررسی قرارگرفتهاست. نتایج نشانمیدهدکه باافزایش سنّکودک، تعداد واژههای بهکارگرفتهشده در جملاتساده نیز بیشتر خواهدشد درحالیکه نسبت جملاتساده بهمرکب با افزایش سن روبهکاهش است. ازنظر میزانحضور کنشگر و کنشپذیر، جملات به ده دسته تقسیم شده است. این بررسی نشانمیدهد که بین کاربرد جملاتاسنادی، مجهول، عاطفی، جملاتی با حذف کنشگر وکنشپذیر به قرینة لفظی، پرسشی درحدّ کلمه، دارایکنشگر با حفظ نمودآوایی و کنشپذیر، جملات دارایکنشگر و کنشپذیر بدون حفظ نمودآوایی کنشگر و جملات دارای کنشگر و فاقد کنشپذیر بدون حفظ نمودآوایی کنشگر، تفاوت معناداری وجود دارد امّا بین جملاتی با فعلهای غیرشخصی و جملاتی دارای کنشگر و فاقد کنشپذیر با حفظ نمود آوایی کنشگر تفاوت معناداری بین گروههای سنّی وجود ندارد.
Linguistic analysis of children's literature is one of the subjects that need to be considered in language and linguistics. The aim of this study was to investigate the children’s’ linguistic literature in different age groups. For this purpose, this study seeks to introduce the Syntactic complexity of each group with analyzing the proper linguistic complexity figures for different age groups. In each of the figures in question, which consists of ten thousand words, some syntactic complexities such as the number of words in simple sentences in each age group, proportion of simple sentences with respect to the compound verbs, the presence of agent and patient in the texts of ten thousand words of each age group were studied and statistically compared. It has been shown that with increasing the age, number of words in simple sentences is increased. However, the ratio of the simple to compound sentences decreases. But, there is no significant difference in time of the used tenses. Relating to the presence of agent and patient, sentences are divided into ten categories. This study shows that between applications of sentence predications, passive, exclamation, sentences with omitting active and passive verbal statements by verbal analogy, interrogative sentences, sentences with pro-agent and sentences with agent and without patient, significant difference was seen. But, no significant difference was seen between sentences with non-personal verbs and sentences with agents and without patients, for different age groups
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_670_013d23aad959d268c3067c577dbfba89.pdf
پیچیدگی نحوی
نقش موضوعی
ادبیّات منثور کودک و نوجوان
ادبیات و زبانشناسی
Syntactic complexity
Subject role
Children literature
Verb
Word
per
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
2016-01-21
16
31
37
69
10.29252/kavosh.2016.2886
2886
بررسی پیوند حماسه و دین در خاوران نامه ابن حُسام خوسفی
An Investigation of Association between Epic and Religion in Khavaran name by Ibn-e-Hussam Khoosfi
زهرا بهمدی
z.behmadi@yahoo.com
1
حیدرعلی دهمرده
2
محمّد مجوّزی
3
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زابل
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زابل
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زابل
مولانا محمّد بن حُسام خوسفی (تولّد: 782 یا 783 هجری ق، وفات: 874 یا 875 هجری ق)، از جمله شاعرانی است که دست توانایی در شعر و شاعری بخصوص حماسة دینی داشته است. خاوران نامة او مبتنی بر 22500 بیت، در بحر متقارب، در ذکر مبارزات حضرت علی بن ابی طالب (ع) و جنگاوری های آن حضرت در سرزمین خاوران است و از بهترین نمونه های حماسة دینی در ادب فارسی به شمار می رود. وجود جنبه های قوی حماسی و دینی و پیوند عمیق بین حماسه و مسائل دینی از ویژگی های برجستة این اثر است. این پژوهش که به شیوة توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، در پی بررسی جنبه های حماسی و دینی، با هدف نمایاندن پیوند حماسه و دین در خاوران نامه است. توجّه به اصول و فروع دین، وجود قهرمانان و بزرگان آرمانی و دینی از قبیل پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) و دعوت به اسلام، از خاوران نامه اثری دینی ساخته از سوی دیگر قهرمانان دینی از نیروها و ظرفیت های خارق العاده و مبالغه آمیز برخوردارند و از انواع و اقسام سلاح در نبردها استفاده می کنند، دشمن را می فریبند و از نیروها و ظرفیت های خارق العاده و مبالغه آمیز برخوردارند و از انواع و اقسام سلاح در نبردها استفاده میکنند، دشمن را می فریبند و از نیروهای غیبی و دیو و جادو مدد می گیرند، همة اینها خاوران نامه را اثری حماسی ساخته که در آن حماسه و دین با هم درآمیخته و به شکل یک حماسة دینی درآمده است.
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_2886_b1bb39b4c13ddec5c9d0e326b49acf8f.pdf
خاوران نامه
ابن حُسام
حماسه سرایی
حماسه دینی
per
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
2016-01-21
16
31
71
102
672
بررسی و تحلیل چند حکایت بازنویسی شده از مثنوی برای نوجوانان
Modification and Elaboration of Some Tales from Masnavi for the Young
سجاد نجفی بهزادی
najafi23ir@yahoo.com
1
جهانگیر صفری
safari_706@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد
دانشار دانشگاه شهر کرد
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_672_2372af600cb4edb6849c6b076e6a955a.pdf
بازنویسی
مثنوی مولوی
سادهسازی متون کهن
عناصر داستانی
Rewriting
Masnavi
Young
Narrative structure
per
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
2016-01-24
16
31
103
134
673
بررسیِ شهرآشوبهای درباری مسعود سعد و سنایی براساسِ نقدِ ساختارگراییِ تکوینی
An Investigation of Mas’oud Sa’ad and Sanayi Courtiers “Shahrashoob” Based on Genetic Structuralism
علی نصرتی سیاهمزگی
nosrati52@yahoo.com
1
محرم رضایتی کیشه خاله
2
علیرضا نیکویی
mikooei@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان
دانشیار دانشگاه گیلان
استادیار دانشگاه گیلان
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_673_6feec7a5eef67561840c364aa88cf3d1.pdf
شهرآشوب
شهرآشوب درباری
گلدمن
بوردیو
نقدِ ساختارگرای تکوینی
Shahrashoob
Courtier Shahrashoob
Goldman
Burdieu
Genetic-structuralism
per
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
2016-01-24
16
31
135
162
674
بررسی شگردهای برجسته سازی زبان در قصاید خاقانی
Language Magnification Techniques in Khaghani Odes
شکراله پورالخاص
pouralkhas@uma.ac.ir
1
رضا عباسی
rezaabbasi56@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_674_c1306327f57dd8515d8293cd21ade81e.pdf
برجسته سازی
خاقانی
زبان شعر
هنجارگریزی
قصیده سرایی
Prominence
khaghani
language
Norm’s deviation
Odes
per
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
2016-01-24
16
31
163
202
675
بررسی پیشینه نمادین تمثیل «مرد در چاه»
A Study of the Status of the Symbolic Allegory of “The Man in the Well”
طیّبه گلستانی
golestani.tayebeh@yahoo.cim
1
احمد امیری خراسانی
amiri@uk.ac.ir
2
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_675_de6c7af75bd7188ddd28e60ec83a01f9.pdf
نماد
تمثیل نمادین
تمثیل مرد در چاه
نثر ادبی
کلیله و دمنه
Symbol
Allegory
Symbolism
Allegory of man in the well
Literary prose
Kalileh wa Demneh
per
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
2016-01-24
16
31
203
232
676
بررسی ساختاری طرح داستان فریدون بر اساس نظریه های ساختارگرایان
An Investigation of the Story of “Fereydoon” Based on Structuralism
امیر فتحی
amir-fathi@hotmail.com
1
سید کاظم موسوی
2
طیّبه صابری
3
کارشناس ارشد دانشگاه شهر کرد
دانشیار دانشگاه شهر کرد
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهر کرد
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_676_b976d0420e859d6bb4fc2820f5146f77.pdf
داستان فریدون
ساختار روایت
طرح (پیرنگ)
نظریة ادبی
Fereydoon story
Narration structure
Layout
Literary theory
per
دانشگاه یزد
کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی
2645-453X
2645-4548
2015-05-25
16
31
258
233
677
نمایة قصّههای پیامبران بر اساس نظریة تودوروف (نمونه: قصّة کودکی موسی)
Indexing Prophet’s Stories Based on Todorov’s Theory:
The Case of the Moses Childhood’s Story
محسن نصیری
mohsennasiri@yahoo.com
1
محمد غلامرضایی
m.gholamrezaei@sub.ac.ir
2
مریم مشرف الملک
3
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی
استاد دانشگاه تهران
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_677_45518c3f8855155ec56108e548de817d.pdf
قصّههای پیامبران
تفسیرهای کهن فارسی
نمایهنویسی
قصّة کودکی موسی
Prophets’ stories
Ancient Persian exegeses
Indexing
Moses Childhood’s story