@article { author = {Parsa, s.ahmad}, title = {A Study of Rhetorians' Views on Epanalepsis}, journal = {Journal of Kavoshnameh in Persian Language and Literature}, volume = {13}, number = {25}, pages = {9-26}, year = {2013}, publisher = {Yazd University}, issn = {2645-453X}, eissn = {2645-4548}, doi = {}, abstract = {                                                                                                                                         One of the literary features of rhetoric is Epanalepsis, the repetition of the initial word of a couplet at the end of the same couplet; this very repetition makes the discourse beautiful and aesthetic. The name given to this literary figure has caused a lot of controversies among the Arab and Iranian literary men. To Ibn_Moataezz, Sakkaki, Khatib Tabrizi, Saddin Taftazi and some other Arab literary men, and to many of the Persian speaking rhetorians, this figure of speech has been referred to as Epanalepsis; whereas, Mohammad Ibn Omar Radviani, Shams Ghais Razi, and those who follow them and some of the contemporary authors of books written on Figures of Speech, have referred to it as Anadiplosis. The present study aims at investigating the justifications for the opposite views clarifying the more accurate one and stating the documented proofs. To do so all the reliable Arabic and Persian literary sources have been analyzed. This study follows a descriptive style based on a literary method of research. The results of present study indicate that one can achieve a better understanding of this figure of speech.  }, keywords = {Keywords: Anadiplosis,repetition,Rhetoric,Literary figures of rhetoric}, title_fa = {تحلیل و بررسی دیدگاه‌های اندیشمندان علوم بلاغی در زمینۀ تصدیر}, abstract_fa = {  یکی از آرایه‌های ادبی «ردّ العجز علی الصّدر» است که از تکرار واژۀ آغاز یک بیت در پایان آن پدید می‌آید و همین تکرار موجب زیبایی کلام می‌گردد. نام این آرایه موجب اختلاف نظر ادبای عرب و ایرانی گشته است. آنچه را ابن معتز، سکّاکی، خطیب تبریزی، سعد الدین تفتازانی و دیگر علمای عرب از آغاز تا امروز و بسیاری از اندیشمندان علوم بلاغی زبان فارسی «ردّ العجز علی الصّدر» نامیده‌اند، در نظر محمّدبن عمر رادویانی، شمس قیس رازی و به تبع آنان، برخی از مؤلّفان معاصر کتب بدیع، «ردّ الصّدر الی العجز» خوانده شده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی دلایل این اختلاف نظر و نمایاندن دیدگاه درست‌تر با ذکر دلایل مستند است؛ به همین منظور، همۀ آثار معتبر عربی و فارسی بررسی گردیده است. بررسی ها بیانگر آن است که اختلاف نظر بر سر واژۀ «رد» است که در فارسی معانی مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است. این واژه بر اساس تداعی معانی و زیبایی شناسی بهتر است. «رد العجز علی الصّدر» خوانده شود.          }, keywords_fa = {ردّ العجز علی الصّدر,ردّ الصّدر الی العجز,بدیع,آرایه‌های ادبی}, url = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_52.html}, eprint = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_52_073e14b193a5a896104d2e093ed087a1.pdf} } @article { author = {Jabbari, M.Jafar}, title = {Suffix /-e/, a Multi-functional Affix in Persian}, journal = {Journal of Kavoshnameh in Persian Language and Literature}, volume = {13}, number = {25}, pages = {27-56}, year = {2012}, publisher = {Yazd University}, issn = {2645-453X}, eissn = {2645-4548}, doi = {}, abstract = {Abstract                                One of the literary features of rhetoric is Epanalepsis, the repetition of the initial word of a couplet at the end of the same couplet; this very repetition makes the discourse beautiful and aesthetic. The name given to this literary figure has caused a lot of controversies among the Arab and Iranian literary men. To Ibn_Moataezz, Sakkaki, Khatib Tabrizi, Saddin Taftazi and some other Arab literary men, and to many of the Persian speaking rhetorians, this figure of speech has been referred to as Epanalepsis; whereas, Mohammad Ibn Omar Radviani, Shams Ghais Razi, and those who follow them and some of the contemporary authors of books written on Figures of Speech, have referred to it as Anadiplosis. The present study aims at investigating the justifications for the opposite views clarifying the more accurate one and stating the documented proofs. To do so all the reliable Arabic and Persian literary sources have been analyzed. This study follows a descriptive style based on a literary method of research. The results of present study indicate that one can achieve a better understanding of this figure of speech.}, keywords = {Keywords: Anadiplosis,repetition,Rhetoric,Literary figures of rhetoric}, title_fa = {پسوند ( - ه) وندی پرکاربرد در زبان فارسی (رویکردی توصیفی)}, abstract_fa = {پسوند (- ه / - ـه = /e/) از پرکاربردترین وندهای فارسی است. نقشاختصاصی و زایای این وند، ساختن صفت مفعولی یا اسم مفعول از بن گذشتة فعل است، به این معنی که از پیوند (- ه) با بن گذشتة همة فعل­­­­­­­ها می‌توان صفت مفعولی یا اسم مفعول ساخت. اما وند (- ه)، افزون براین نقش، دارای نقش­های فرعی دیگری از جمله ساختن اسم مصدر و اسم ابزار از بن مضارع است که کمتر بدان­ها پرداخته شده است. از طرف دیگر اغلب دستورنویسان بررسی خویش را درباره (- ه) به پیوند این وند با صورت­های زبانی بسیط محدود کرده و به واژه‌های مرکبی که بر اثرافزایش وند (- ه) ساخته شده، نپرداخته و در نتیجه شمارمتنوعی از ساختواژه‌های مرکب حاصل از پیوند این وند را از قلم انداخته‌اند. دیگراین که گاه مثال‌هایی که ذیل یک مقوله از نقش­های این وند ثبت شده از اساس با یکدیگر تفاوت ماهوی دارند، به طوری که می‌بایست ذیل مقوله‌های متفاوت درج می‌شدند. و بالاخره این که تحلیل­های انجام شده دربارۀ برخی از نقش­های این وند، گاه تجویزی است و در نتیجه از پاره ای از لغزش­ها مصون نمانده اند. در این مقاله با واکاوی و نقد پژوهش­های پیشینیان، به شیوه­ای توصیفی، وند (- ه) مورد بررسی قرار می‌گیرد و برخی از نقش­های این پسوند که از نظرها دورمانده، معرفی و نقش­های متنوع آن به صورت مجزا و تفصیلی عرضه می‌شود.        }, keywords_fa = {پسوند (ـ ه),بن مضارع,بن ماضی,وندافزایی,دستور زبان فارسی}, url = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_56.html}, eprint = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_56_ed3a8da1798680d7b816a422d7f0fe4f.pdf} } @article { author = {Sadaghi, Maryam and Ghobadi, Hosseinali and Nikubakht, Naser}, title = {The Nezami's Humanistic Message to the People of the World}, journal = {Journal of Kavoshnameh in Persian Language and Literature}, volume = {13}, number = {25}, pages = {57-86}, year = {2012}, publisher = {Yazd University}, issn = {2645-453X}, eissn = {2645-4548}, doi = {}, abstract = {                                                                        Nezami is known as a lyric poet who follows the lyric school, but a investigation of his works, shows that he is eloquent, wise man and witty (skillful) superior in creation of meaning. He is a world-wide scholar and a powerful poet who is not only as the producer of meaning but also has such a power that can make a complex poetic and artistic elements in his work with new messages to the modern people. With a descriptive-analytical approach, the researchers have made a complete investigation in Makhzan-al-Asrar and Iqbal Nameh to reveal their universal and humanistic messages. The results of the study clearly show that the main theme of his works refers to the potentials of human existence which can bring peace to human mind. Among Nezami's teachings are the dignity of human life which urges for security and peace and also opposition against any transgression.}, keywords = {}, title_fa = {پیام‌های انسانی نظامی برای دغدغه‌های انسان معاصر}, abstract_fa = {  نظامی گنجوی، در نگرشی غالب، بیشتر به شاعری تغزّلی و پیرو مکتب غنایی شهرت یافته است اما واکاوی دقیق آثار وی حقیقتی دیگرگونه از سیمای واقعی نظامی برای انسان امروزی بازگو می‌کند که همانا ساحت خردورزانه و تعلیمی او و سخن پردازی هنرمندانه و پرشگرد او در پروردن معنی و خلق شعر حکمی و انسانی است. توجه به پیوند هنرمندانۀ صورت کلام او با معانی بلند و در نتیجه فربگی کلام حکیمانه اش، تصویری جامع الاطراف از نظامی به نمایش می‌گذارد که تک ساحتی و یکسونگری ذهنی را از او بازمی‌دارد. از این روست که عموم آموزه‌های وی جنبه‌های جهانی به خود گرفته و پیامی نو برای انسان امروز به ارمغان آورده است. این پژوهش بر آن است که جنبه‌های جهانی و پیامهای انسانی شعر نظامی را با تأکید بر مخزن الاسرار بررسی نماید. روش پژوهش در این نوشتار، توصیفی- تحلیلی با تکیه بر رهیافت هرمنوتیک است که با استقصا درآثار نظامی، بویژه مخزن الاسرار و به روش اسنادی صورت گرفته است. از نتایج کاربست این رهیافت علمی و تتبع در آثار یادشده برمی‌آید که از نظر این شاعر بزرگ، توجّه به خویشتن شناسی و تأمل در ساحتهای بیکران وجود آدمی، راهکاری اساسی برای رهایی از قید و بندهایی است که مخّل آرامش فکری و روحی انسان است. از این رو، اهمّیّت دادن به مکانت و کرامت انسان در گردونۀ هستی و نفی خشونت و دعوت به نیکی و صلح، از محورهای عمدۀ پیامهای نظامی است و تأویلات ویژه و نگـاه وی به جهـان با رویکرد ی فرازمانی و فرامکانی، حکایت از جهانی بودن پیامهای او دارند.    }, keywords_fa = {نظامی,پیام‌های جهانی,آرمانشهر,مخزن الاسرار,اقبالنامه}, url = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_58.html}, eprint = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_58_7affb7a5aa9c83473200a4d89a2c61d6.pdf} } @article { author = {Ranjbar, Mahmood and Khazanedarloo, Mohammadali}, title = {An Analysis of narrative and storied Motifs in “Nafsatol masdoor”}, journal = {Journal of Kavoshnameh in Persian Language and Literature}, volume = {13}, number = {25}, pages = {87-134}, year = {2012}, publisher = {Yazd University}, issn = {2645-453X}, eissn = {2645-4548}, doi = {}, abstract = {  One of the most important linguistic theories that attracted literary critics and mythologists is " second order" or implicit meaning in the semiotics science. With the help of this theory myth and pure poetry not only have an explicit and clear meaning in the first order, but also refer to elevated levels to which readers subscribe meaning. Story of Zahak as one of the most beautiful Shahnameh' stories has common features with myths. According to the structure, language hides meaning in the first order (explicit) and elevates it to the second order (implicit). So first structure of this theory is a signifier which refers to many signfieds not just to one signifier and creates a second order which is understandable by some oppositions. This research tries to study language second order and binary opposition. Moreover, this study attempts to scrutinize characters of Jamshid being and Jamshid himself which can portray binary nature of humanity which sometimes has spiritual (Faraidooni) and sometimes has corporeal (Zahaki) aspects.}, keywords = {Semiotics,Second order,Binary opposition,Shahnameh,Zahak,Jamshid}, title_fa = {بررسی روایت و بن مایه‌های داستانی در نفثه‌المصدور}, abstract_fa = {    نفثه‌المصدور یکی از آثار مهم تاریخی، ادبی اوایل قرن هفتم هجری قمری است. شهاب الدّین محمّد خرندزی زیدری نسوی در سال 628 (ه.ق) - چهار سال پس از مرگ سلطان جلال الدّین خوارزمشاه- این اثر را به منظور شرح مصایب خود در زمان ملازمت و پس از مفارقت از سلطان، خطاب به یکی از متنفذین دیار خود نوشته است. اگرچه نویسندة اثر قصد داستان گویی نداشته؛ امّا ترتیب انتخاب ماجراها، نظمی علّی و معلولی به همراه بن مایه‌های روایی را به وجود آورده است. پرسش اساسی پژوهش این است که آیا می‌توان نفثه‌المصدور را یک اثر روایی با بن مایه‌های داستانی دانست؟ برای پاسخ به این پرسش، با واکاوی روایت نفثه‌المصدور تلاش شده است، تاآن رااز منظر جنبه‌های روایت و تطبیق چهار مقولة مبانی روایت، کانونی شدگی، زاویۀ دید و گفتمان روایی- به منظور محدود شدن در حدّ یک مقاله- مورد بررسی قرار دهیم . استفاده از چارچوب روایت در نفثه‌المصدور نشان می‌دهد، اگر چه نویسنده قصد داستان گویی نداشته است، امّا در پس آرایه‌های متعدد و نثر مصنوع این اثر، بن مایه‌های داستانی وجود دارد. با بسط این روش، و توسّع در به کارگیری عناصر داستانیِ امروز در آثار تاریخی ادبی کهن، -بخوبی- می‌توان این آثار را تحلیل و بخشی از جنبه‌های پنهان آنها را نشان داد.            }, keywords_fa = {روایت,زیدری,نفثه‌المصدور,راوی}, url = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_59.html}, eprint = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_59_80c4729e12046a6147a1b6738d365cb9.pdf} } @article { author = {Sohrabnejad, Alihasan}, title = {The Binary Opposition of Signs in the Story of Zahak}, journal = {Journal of Kavoshnameh in Persian Language and Literature}, volume = {13}, number = {25}, pages = {115-134}, year = {2013}, publisher = {Yazd University}, issn = {2645-453X}, eissn = {2645-4548}, doi = {}, abstract = {                                                                                                                                                                                                       One of the most important linguistic theories that attracted literary critics and mythologists is " second order" or implicit meaning in the semiotics science. With the help of this theory myth and pure poetry not only have an explicit and clear meaning in the first order, but also refer to elevated levels to which readers subscribe meaning. Story of Zahak as one of the most beautiful Shahnameh'' stories has common features with myths. According to the structure, language hides meaning in the first order (explicit) and elevates it to the second order (implicit). So first structure of this theory is a signifier which refers to many signfieds not just to one signifier and creates a second order which is understandable by some oppositions. This research tries to study language second order and binary opposition. Moreover, this study attempts to scrutinize characters of Jamshid being and Jamshid himself which can portray binary nature of humanity which sometimes has spiritual (Faraidooni) and }, keywords = {Semiotics,Second order,Binary opposition,Shahnameh,Zahak}, title_fa = {‌‌ تقابل دو گانۀ نشانه‌ها در داستان ضحاک}, abstract_fa = {       یکی از نظریه­ های مهّم زبانی که توجّه بسیاری از منتقدان ادبی و اسطوره­شناسان را به خود جلب کرده است، نظریۀ دلالت ضمنی یا دلالت ثانوی زبان در اصطلاح علم نشانه شناسی است. با این نظریه، شعرهای ناب و اساطیر، دیگر تنها بر یک معنی عادی و معّین که در سطح اوّلیۀ زبان مطرح می­شوند، دلالت ندارند بلکه به معانی و سطوح بالاتری ارجاع می­دهند که خواننده در مفهوم­بخشی به آنها سهم بسزایی دارد. داستان ضحاک، یکی از زیباترین داستان­های شاهنامۀ استاد توس است که مرزهای مشترکی با اساطیر دارد. زبان در این داستان بر اساس ساختار، معنی را پنهان می­کند و به سطوح بالاتری از سطح دلالتی اوّلیّه، اعتلا می بخشد. بنابراین، ساختار اوّلیّۀ داستان، دالی است که نه تنها به یک مدلول، بلکه به دال­های دیگر ارجاع می­دهد و نظامی ثانوی در زبان ایجاد می­کند که گاهی بر اساس برخی تقابل­ها، قابل درک است. تقابل دوگانه در زبان­شناسی و نشانه­شناسی و در نقد ساختارگرایی و پساساختارگرایی، عناصری اساسی و مفاهیم کلیدی هستند که در تفسیر و تأویل معنا مورد توجّه قرار می­گیرد. دراین مقاله سعی می­شود با تبیین نظریۀ دلالت ضمنی(نظام ثانوی زبان) و تقابل دوگانه، شخصیّت­های جمشید، ضحاک و فریدون به عنوان نشانه­هایی با دلالت ثانوی و دارای ابعادی متقابل مورد بررسی قرار گیرد و  به این درک و تأویل نشانه­شناختی نزدیک گردیم که اولاً استفاده از تقابل­های دوگانۀ­ نشانه­شناسی، در تحلیل شخصیّت­های داستان­ ضحاک می­تواند راهگشا باشد، ثانیاً شخصیّت­های ضحاک و فریدون می­توانند به ابعاد دوگانۀ وجود جمشید تأویل شوند؛ ثالثاً جمشید خود نیز می­تواند سیمای انسانی دوبُعدی و برزخی را تصویر کند که گاه بُعدی اهورایی(فریدونی) و گاه بُعدی اهریمنی(ضحاکی) دارد.        }, keywords_fa = {نشانه­ شناسی,دلالت ضمنی,تقابل دوگانه,شاهنامه,ضحاک و جمشید}, url = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_80.html}, eprint = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_80_8cceacfa4f44aae4711aa14c16886031.pdf} } @article { author = {Kafi, Gholamreza}, title = {"Kenari" (rhythmic) Music in Sur-Sonnet}, journal = {Journal of Kavoshnameh in Persian Language and Literature}, volume = {13}, number = {25}, pages = {135-163}, year = {2013}, publisher = {Yazd University}, issn = {2645-453X}, eissn = {2645-4548}, doi = {}, abstract = {                                                                                                                              The current century has been called "heresy age" symbolically indicating lots of literary evolutions which have occurred in this era. As we can see Persian literature has also experienced its own structural evolution in this century. The basis of present paper is a type of literary evolution in a literary form named "Sur-Sonnet". Meta Sonnet, modern Sonnet or progressive Sonnet is literary form which has employed all the elegances and capabilities of the free poetry and still remains traditional. In this study an effort has been made to provide a description of Sur-Sonnet and its engagement with the scaled rhyme and its types, phonic rhyme, playing with rhyme and slip in rhyme. The results of the study can show the state of contemporary sonnet and the formation of Sur-Sonnet.              }, keywords = {Sur-Sonnet,Kenari (rhythmic) Music,Progressive Sonnet,Contemporary Sonnet}, title_fa = {کارکرد دیگرگون قافیه در غزل معاصر}, abstract_fa = {  قرن حاضر، عصر بدعت‌کاری خوانده شده است و به همین سبب، تحوّلات ادبی نیز در این دوره فراوان بوده و ادبیات فارسی گسترده‌ترین تحول ساختاری خود را در این قرن تجربه کرده است. بنیان این نوشته نیز برگونه‌ای تحول ساختاری در غزل معاصر به همراه نشان دادن طرفه‌کاری‌ها در قافیۀ آن استوار است. در این مقاله به کارکرد قافیۀ مدرّج و انواع آن، قافیۀ آوایی، بازی با قافیه،‌ لغزش در قافیه پرداخته شده، یافته‌ها نیز با آمار و ارقام در دو جدول نشان داده شده‌اند و در مقدمه، در چگونگی غزل معاصر سخن رفته است. براساس یافته‌ها «مدرّج وابسته» شگرد مطلوب غزلسرایان در قافیه به حساب می‌آید و «قافیۀ آوایی» در مرتبۀ دوم قرار دارد.          }, keywords_fa = {فراغزل,موسیقی‌کناری,غزل پیشرو,غزل معاصر,قافیه}, url = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_92.html}, eprint = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_92_b75bbcc20252a7eb05a8145040e6d54c.pdf} } @article { author = {Razi, Ahmad and Hajati, Somaye}, title = {The Function of Metalinguistic Communicative Performance in Mostafa Mastour's Stories}, journal = {Journal of Kavoshnameh in Persian Language and Literature}, volume = {13}, number = {25}, pages = {165-196}, year = {2013}, publisher = {Yazd University}, issn = {2645-453X}, eissn = {2645-4548}, doi = {}, abstract = {      Mostafa Mastour is one of the contemporary novelists whose fictional works have been welcomed by addressees and critics and some of his works have been translated to many languages. In the present study the reflection of metlinguistics performance and its major functions in Mostafa Mastour's stories (love on the sidewalk, the pig's bone and leprous hands, some creditable narratives, the story of a love without V O E, I'm omniscient, I'm not a bird, kiss God's gorgeous face) will be analyzed with an interdisciplinary approach. Metalinguistic communication includes considerable content of the narration of story and they include body language such as movement and hints, gestures and the manners of eyes. In this article in addition to the importance of non-verbal communications in story-writing and their role in formation of the elements of the story such as personalization, theme and different functions of non-verbal behaviors such as emphatic, supplementary, substitutionary, refuting functions will be examined and it will be clarified which functions have been paid more attention to in Masrour's stories and what role non-verbal performance play in formation and advancement of his narration of stories. The result of this research indicates that the substitutionary function in Mastour's stories is more salient than other functions. Among the functions that are introduced for the manner of eyes, the statement of feelings is more widespread. Moreover, themes like indifference, loneliness, grief, disquiet and anxiety are understood from non-verbal perspective.   Keywords: Non-verbal narrative, the elements of the story, Persian contemporary story writing, Mostafa Mastour, Metalinguistic communication performances}, keywords = {Non-verbal narrative,the elements of the story,Persian contemporary story writing,Mostafa Mastour,Metalinguistic communication performances}, title_fa = {کارکرد کنش‌های ارتباطیِ برون‌زبانی در داستان‌های مصطفی مستور}, abstract_fa = {مصطفی مستور، از داستان‌نویسان معاصر است که آثار داستانی‌اش از سوی مخاطبان و منتقدان مورد استقبال قرار گرفته است و برخی از آثار او  به چندین زبان ترجمه شده است. در این نوشتار با نگاهی میان‌رشته‌ای بازتاب کنش‌های برون‌زبانی و کارکردهای عمدۀ آن در داستان‌های مصطفی مستور شامل «عشق روی پیاده رو»، «استخوان خوک و دست‌های جذامی»، «من گنجشک نیستم»، «چند روایت معتبر»، «حکایت عشقی بی‌قاف بی‌شین بی‌نقطه»، «من دانای کل هستم»، «روی ماه خداوند را ببوس» مورد تحلیل قرار می‌گیرد. کنش‌های برون‌زبانی از کانال‌های مهم ارتباطات غیرکلامی است که بخش قابل توجهی از حجم روایت داستان را شامل می‌شود و مؤلفه‌هایی از جمله حرکات و اشارات چشم و ژست‌ها و رفتارهای فرد و... را در بر می‌گیرد. در این مقاله، ضمن بیان اهمیّت روایت کنش‌های ارتباطیِ برون‌زبانی در داستان‌نویسی و نقش آن در شکل‌گیری عناصر داستانی از جمله شخصیّت‌پردازی، درون‌مایه و... کارکردهای مختلف کنش‌های ارتباطی برون‌زبانی از جمله کارکردهای تأکیدی، تکمیلی، جانشینی، تکذیبی مورد بررسی قرار می‌گیرد و مشخص می‌شود که کدام یک از کارکردها در داستان‌های مستور بیشتر مورد توجه قرار گرفته است وکنش‌های ارتباطی چه نقشی در شکل‌گیری و پیشبرد روایت داستان‌های او دارد. نتیجة این پژوهش نشان می‌دهد که کارکرد جانشینی در داستانهای مستور برجسته‌تر از سایر کارکردهاست، امّا از بین کارکردهایی که برای رفتار چشم مطرح می‌شود، بیان عواطف گسترده‌تر است. همچنین از رفتارهای غیرکلامیِ  شخصیّتهای داستانها، درون‌مایه‌هایی چون بی‌تفاوتی، تنهایی، اندوه، بیقراری ‌و اضطراب و... برداشت می‌شود.   * تاریخ دریافت مقاله: 6/9/89                                         تاریخ پذیرش نهایی: 6/10/91 1- نشانی پست الکترونیکی نویسندۀ مسئول:ahmad.razi@yahoo.com      }, keywords_fa = {روایت غیرکلامی,عناصر داستان,داستان‌نویسی معاصر فارسی,مصطفی مستور}, url = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_93.html}, eprint = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_93_f0024e0a3a953cc1e1a5a31b8bff9911.pdf} } @article { author = {Golparvar, Yousof and Mohammadi, M.Hosein}, title = {Analysis of Fiction Elements in Nezami’s Haft_Gonbad}, journal = {Journal of Kavoshnameh in Persian Language and Literature}, volume = {13}, number = {25}, pages = {197-231}, year = {2013}, publisher = {Yazd University}, issn = {2645-453X}, eissn = {2645-4548}, doi = {}, abstract = {Recognition of ethical and educational thoughts of the nobles of literature is impossible unless we study their works. The thoughts of nobles of literature and poets appears sometimes in the veil of prose and sometimes within verse poetry and prose take th e form of fiction occasionally .One of the most outstanding verse fabulists(storytellers)is Nezami - e - Ganjavi with a dynamic and figurative language. Nezami’s art of storytelling glamorizes in Haft - Pekar and the most outstanding part of it Haft - Gonbad . So in order to become familiar with these educations and access to the manner of storytelling and techniques of Nezami’s storytelling and his unique methods, in this article while presenting clear and comprehensive definition of the fictional elements ,effort have been made to investigate rules governing the structure of stories of Haft - Gonbad with a descriptive – analytic procedure. To achieve the goal ,first we express characteristics of Nezami’s fictional language and then we introduce briefly Haft - Peykar an d the personality (character)of Bahram. Then with a short definition of fictional elements ,each of the stories of Haft - Gonbad of the basis of fiction of fictional elements such as plot, scenery, theme, character, theme, tone and factuality has been analyz ed and evaluated in regard to technical value . Finally ,at the end of article on the basis of analysis of outstanding fictional elements it has been stated that Nezami had been using tradition of story in narrating for fiction writing and for the purpose of renovating his story he used dynamic scenery, marvelous external description and numerous Knotting in the plot. With respect to other elements, Nezami’s stories have the characteristics of ancient stories generally.}, keywords = {Nezami,Haft - peykar,Bahra m,Haft - Gonbad,Fictional elements}, title_fa = {تحلیل عناصر داستانی در هفت گنبدنظامی گنجوی}, abstract_fa = {شناختن اندیشه‌های اخلاقی و تعلیمی بزرگان ادبی جز با مطالعه آثار به جا مانده از آنان امکان‌پذیرنیست. اندیشه‌های بزرگان ادبی و شعرا، گاه در پرده نثر نمایان است و گاه در میان نظم. نثر یا نظم، گاه شکل داستانی به خود می‌گیرد. نظامی گنجوی یکی از برترین داستان سرایان منظوم بازبانی پویا و تصویری است. هنر داستان پردازی نظامی در  هفت پیکر و برجسته‌ترین بخش آن هفت گنبد، جلوه‌ای بی‌بدیل دارد. در این مقاله کوشش شده است ضمن ارائۀ تعاریف روشن و جامع از عناصر داستانی، با شیوۀ توصیفی - تحلیلی قواعد حاکم بر ساختار قصّه‌های هفت گنبد بررسی گردد. برای تحقق این هدف، ابتدا به بیان ویژگی‌های زبان داستانی نظامی و سپس به معرفی مختصر هفت پیکر و شخصیّت بهرام پرداخته شده است. آنگاه با تعریفی کوتاه از عناصر داستان، هریک از قصّه‌های هفت گنبد بر اساس عناصر داستانی نظیر پیرنگ، صحنه‌پردازی، درون مایه، شخصیّت، لحن و حقیقت مانندی تحلیل و از نظر فنی ارزش‌گذاری شده است. این مقاله بر اساس تحلیل عناصر برجسته داستانی، می‌دارد که نظامی در داستان‌نویسی از سنت قصّه در قصّه گفتن بهره می‌برد و برای تازگی بخشیدن به داستان خویش، از شگرد صحنه‌پردازی‌های پویا، توصیفات بیرونی حیرت‌انگیز و گره‌افکنی‌های متعدد در پیرنگ استفاده کرده است. در دیگر عناصر، داستان‌های نظامی عموماَ از ویژگیهای قصّه‌های کهن برخوردار است.      }, keywords_fa = {نظامی,هفت پیکر,هفت گنبد,عناصر داستانی}, url = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_299.html}, eprint = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_299_0a51fc35fda0d0a8e61e6aeded07bf1f.pdf} } @article { author = {Nazari, Ali}, title = {The Trace of Koranic Story of Ibrahim in Hafiz's "Black Eyelashes"}, journal = {Journal of Kavoshnameh in Persian Language and Literature}, volume = {13}, number = {25}, pages = {233-263}, year = {2013}, publisher = {Yazd University}, issn = {2645-453X}, eissn = {2645-4548}, doi = {}, abstract = {                                                                         One of the most outstanding characteristics of Hafiz' poem is its amenability. Among all, sonnet 354 beginning with "with your black eyelashes you brought me thousand doubts', taking an impressionist view, is one of the sonnets that can be compared and contrasted with the story of Ibrahim and Ishaelm (peace be upon them) in the Surah of Safat. The interpretation of "ghasre" (the palace of houri) in sonnet 354 derived from Surahs of Safat, Sad, Vaghea, Rahman is a clue on the one hand, links the audience mind with the story of the Holly prophet Ibrahim and Ishmael (peace be upon them) in the Surah of Safat, and on the other hand it causes a harmony and link among the couplets of the sonnet. Based on this amenability and contrast, it is found out that Hafiz artistically has created a semantic and lexical link between his sonnet and story of Ibrahim. In fact he has been under the influence of the story in the creation of his sonnet and has accorded it with the artistic and literal nature of sonnet. Consequently created by this amenability, a different meaning can be excluded considering single lexicon, expressions and couplets of the sonnet. On the other hand, a more logical relation and a stronger consolidation can be made among the couplets of the sonnet that facilitates understanding of the couplets. In this article it is aimed to clarify and analyze the relationship between the sonnet and the Koranic story, it is also meant to demonstrate a different analysis and interpretation with reference to Hafiz's amenability from The Holy Koran verses, in addition to other meanings and expositions presented till now.}, keywords = {The Holy Koran,Ibrahim,Ishmael,Hafiz,black Eyelashes,Amenability}, title_fa = {ردپای داستان قرآنی ابراهیم(ع)در مژگان سیه حافظ}, abstract_fa = {تأویل پذیری، یکی از بارزترین ویژگی‌های شعر حافظ، محسوب می‌گردد. در این میان، غزل 354 با مطلع «به مژگان سیه کردی هزاران رخنه در دینم...»، از جمله غزلیّاتی است که با نگاهی تأویلی، با داستان حضرت ابراهیم (ع) و اسماعیل(ع) در سورۀ صافّات قابل تطبیق است. تعبیر «قصر حور العین» در غزل 354 که برگرفته از آیات سوره صافّات، ص، واقعه و رحمن است، نشانه، ردّ پا و پل ارتباطی است که از یک سو، ذهن مخاطب را با داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) در سورۀ صافّات پیوند می‌دهد و از سوی دیگر، میان ابیات غزل، بست و پیوند و هماهنگی ایجاد می‌کند. بر اساس این تأویل و تحلیل در می‌یابیم که حافظ، هنرمندانه و با زبان غزل، میان «قصر حور العین« و«قاصِراتُ الطَّرْفِ عِینٌ»، «فرهاد» و «ابراهیم»(ع)، «غوغای خیال خواب دوشین» و «یَا بُنَیَّ إِنِّی أَرى‏ فِی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ ما ذا تَرى»، رخنه در دین و «فَراغَ إِلى‏ آلِهَتِهِمْ» و «ما تَنْحِتُونَ»، چشم بیمار و إِنِّی سَقیمٌ و... ارتباط واژگانی و معنایی ایجاد کرده است و در حقیقت، تعابیر، مضامین و بن مایه­‌های اصلی غزل را از داستان قرآنی گرفته و آنها را با ساختار هنری و ادبی غزل هماهنگ کرده است و در نتیجه از خلال این تأویل از یک سو، مفهوم و معنای دیگرگون و جدیدی از مفردات، تعابیر و ابیات غزل می‌توان ارائه داد و از سوی دیگر میان ابیات غزل ارتباطی منطقی تر و وحدتی اندام وار می‌توان ایجاد کرد که فهم ابیات را آسان‌تر می‌کند.  در این مقاله ارتباط میان غزل و داستان قرآنی تبیین و تحلیل می‌گردد و در کنار دیگر معانی و شروحی که تاکنون از این غزل ارائه شده، تحلیل، ترجمان و تأویل دیگرگونی را به استناد اثرپذیری حافظ از آیات قرآن کریم، نشان داده می‌شود.   :      }, keywords_fa = {قرآن کریم,ابراهیم(ع),اسماعیل(ع),حافظ,حور عین,تأویل پذیری}, url = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_300.html}, eprint = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_300_15a1915abd8a611af6213ea2b028ef0f.pdf} } @article { author = {Khorasani, Fahimeh and Gholamhoseinzadeh, Gholamhosein}, title = {Investigating the Narrative Structure of Three Stories of Tarikh Beihaghi Based on the Griemas Model}, journal = {Journal of Kavoshnameh in Persian Language and Literature}, volume = {13}, number = {25}, pages = {265-291}, year = {2013}, publisher = {Yazd University}, issn = {2645-453X}, eissn = {2645-4548}, doi = {}, abstract = {    Tarikh - e - Beihaghi is known not only as a historical work but also as a prose work in Persian literature. The history of the book goes back to one thousand years ago; however, many people read this book eagerly and appreciate its author. In this study we have investigated the reasons behind such great success. We believe that this work has gone beyond historical base and has achieved a literary standard. To confirm the idea, th e story of Boobakr Hasiri, Afshin and Bidolaf story and Khishkhaneh story have been selected for the study based on Grimas mode. Based on the Semiotic Square, narrative chains and meaning formation process in the story we concluded that these texts are sim ilar to Griemas actantiel Model. This similarity helps us to assure the readers that Tarikh Beihaghi has achieved a literary standard in terms of Griemas actantiel Model used for the study.    }, keywords = {- e - Beihaghi. Griemas actantiel Model,Literature c riticism,Narrative structure}, title_fa = {بررسی ساختارروایی سه داستان از تاریخ بیهقی برمبنای الگوی کنش گریماس}, abstract_fa = {تاریخ بیهقی، اگرچه یک اثر تاریخی است، یکی از شاهکارهای ادب منثور فارسی به شمار می­رود که پس از حدود هزار سال از تاریخ نگارش آن، هنوز هم خوانندگان بسیاری آن را با لذت و اشتیاق فراوان می­خوانند و نویسندۀ آن را تحسین می­کنند، حال آنکه حتّی نام بسیاری از کتاب‌های تاریخی همدوره و همعرض آن را کمتر شنیده­اند. فرض این مقاله دربارۀ چرایی این توفیق است؛ تاریخ بیهقی، اگرچه یک کتاب تاریخی است، از مرحلۀ متون تاریخی عبور کرده و به حوزۀ متون ادبی و داستانی وارد شده است. روش برگزیده شده برای بررسی  این فرض، الگوی کنش گریماس (از نظریه پردازان مشهور روایت و معناشناسی ساختارگرا‌) است و نمونه­هایی که از کتاب تاریخ بیهقی برای این بررسی انتخاب شده­اند، داستان‌های بوبکر حصیری، افشین و بودلف و خیشخانه است. الگوی کنش شامل دو عامل است: کنشگر، هدف فرستنده، گیرنده، یاری دهنده و بازدارنده. کنشگر، نقش اصلی را دارد و سایر عوامل با توجّه به رابطه ای که با کنشگر اصلی دارند، روند داستان را پیش می برند.  بررسی متون منتخب بر مبنای مربع معنا­شناسی و زنجیره­های روایی موجود در داستان و سیر شکل­گیری معنا در آنها، مطابقت این متون را با الگوی کنش گریماس - که معیار سنجش متون داستانی است -  تایید کرده و فرض مقاله را به اثبات رسانده است.  }, keywords_fa = {تاریخ بیهقی,الگوی کنش,گریماس,نقد ادبی,ساختار روایی,تقابل دوگانه}, url = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_353.html}, eprint = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_353_463ecd88f119cddb0ec887124be6b0db.pdf} } @article { author = {Arab, Maryam and Modaressi, Fatemeh}, title = {The Mystic Rhetoric of Prose in Tamhidat by Eyn-al-Ghozat Hamadani}, journal = {Journal of Kavoshnameh in Persian Language and Literature}, volume = {13}, number = {25}, pages = {293-321}, year = {2013}, publisher = {Yazd University}, issn = {2645-453X}, eissn = {2645-4548}, doi = {}, abstract = {Like other work, Tamhidat has been influenced by Eyn Ol Ghozat's disposition and his mystical approach and his educational mystic experiences. Therefore, Eyn - al - Ghozat can develop his language with specific terms that will assist him to express intentions and ideas of spiritual and inner feelings and emotions to be more effective. Eyn - al - Ghazat knows well the impact of speech is more than writing; because the feelings and emotions of the speaker, the tone and melody of sentences, states of face and hands and more importantly the presence of the liste ner help both the listener and speaker to communicate effectively. Speech is not just the concern of the speaker; rather it is the interaction between the speaker and the listener which maters. The speaker is influenced by the listener and he tries to cons ider the listener's reactions. This study tries to address the mystical speeches in Tamhidat with a descriptive analytical approach. The results of the study show that Eyn - al - Ghozat has used different mystical rhetoric instead of using general sentences to increase the influence of his speech on the readers.   Eyn - al - Ghozat, Tamhidat, Imperative Verbs, Mystic Prose, Rethoric}, keywords = {}, title_fa = {بلاغت نثر صوفیانۀ خطابی در تمهیدات­ عین­ القضات*}, abstract_fa = {تمهیدات به مانند دیگر آثار عین­القضات متأثّر از مشرب و مشی عرفانی اوست و در عین تعلیمی بودن تجربیّات عارفانۀ او را بیان می­دارد. از اینرو عین القضات در آن زبانی با اصطلاحات خاص پدید می­آورد که به یاری آن بتواند مقاصد و اندیشه­های عارفانه و احساسات و هیجانات درونی خود را به گونه­ای مؤثرتر ابراز نماید. عین القضاه، بخوبی می­داند میزان اثرگذاری گفتار در مقایسه با نوشتار بیشتر است؛ دلایل این امر بروز احساسات و هیجانات گوینده، لحن و آهنگ ادای جملات، حالت­های صورت و دست گوینده و از همه مهمتر حضور شنونده و مشاهدۀ احوال و عکس­العمل­های او توسّط گوینده است، زیرا گفتار را نمی­توان فقط مشغلۀ گوینده قلمداد کرد. گفتار حاصل ارتباط متقابل گوینده با شنونده است و گوینده پیشاپیش، واکنش شنونده را در فعّالیّت کلامی خود دخالت می­دهد، از اینرو از کلام خطابی بهره می­گیرد تا شنوندگان را به صورت پویا به سمت جریان عمل پیش برد. به این ترتیب خوانش و تحلیل متن مبدّل به تجربه­ای زیباشناسانه می­شود که از رهگذر آن خواننده و متن، در ذهن خواننده به هم می­پیوندند و معنی را خلق می­کنند. این پژوهش با رویکردی توصیفی- تحلیلی به بررسی اقسام خطاب در نثر صوفیانۀ تمهیدات می‌پردازد. برآیند تحقیق نشان از آن دارد که عین­القضات کوشیده به جای بیان مفاهیم و معانی عرفانی در کسوت جملات خبری از انواع جملات انشایی با معانی ثانوی بهره برگیرد تا به این وسیله بر تأثیر کلام خود بر خواننده بیفزاید.        }, keywords_fa = {عین‌القضاه,تمهیدات,نثرصوفیانه,نثرخطابی}, url = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_354.html}, eprint = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_354_ad22bdbef81233a37e8ef778ee18b836.pdf} } @article { author = {enayati ghadikolaee, mohammad and Rouhani, Masoud}, title = {A Study of the Musical Role of Repetition and its Funections in Forough Farokhzad's Poem}, journal = {Journal of Kavoshnameh in Persian Language and Literature}, volume = {13}, number = {25}, pages = {293-321}, year = {2013}, publisher = {Yazd University}, issn = {2645-453X}, eissn = {2645-4548}, doi = {}, abstract = {Poem is a verbal art and music is necessary for the nature of poem, for music transfers latent meaning and sentiment of the poem to the addres sees and causes harmony in the poem. The music is a special system that spreads over all aspects of the poem. The music of Persian poem in different era has been in four types: "external music, lateral music, inner music and immaterial music." In the conte mporary poem, unlike classic poem, less attention has been paid to external and lateral music, instead, poets have considered inner music for enriching their music of poems. Among arrays, repetition has many functions in the inner music. It is necessary to note, what is called oral array, is in fact the art of repetition or phonotactics because in its common form it is just the repetition of phonemes. In Forough's poem, repetition has the most common usage. In this investigation an attempt has been made to study Forough's poem and the repetition of phonemes, and also the role of repetition in his music of poem. The other functions of repetition, in addition to its musical role, are; the unity between poet and addressee, enriching the lexicon, high lighting t he content, making new meanings, influencing the poet's inner sensation, commenting and describing contents. Creating unity between tone and thought, creating new meaning in poem, keeping its mental image are other functions which have been studied as well .      }, keywords = {Contemporary poem,Music of the poem,Inner music,repetition,Forough Farokhzad}, title_fa = {پژوهشی در نقش موسیقایی «تکرار» و دیگر کارکردهای آن در شعر فروغ فرخزاد*}, abstract_fa = {شعر هنری است زبانی، و موسیقی لازمۀ طبیعت شعر است؛ زیرا این موسیقی است که معنی، تخیّل و عاطفۀ نهفته در شعر را به مخاطب منتقل می­کند و باعث ایجاد همگونی در شعر می‌شود. موسیقی شعر یعنی نظام خاصی که در محور افقی و عمودی شعر وجود دارد. موسیقی شعر فارسی در ادوار مختلف بر چهار گونه بوده که عبارتند از: موسیقی بیرونی، موسیقی کناری، موسیقی درونی و موسیقی معنوی. در شعر معاصر بر خلاف شعر کلاسیک، به موسیقی بیرونی و کناری کمتر توجّه شده و در عوض شاعران در راه غنی‌سازی موسیقی شعرشان، بیشتر به موسیقی درونی روی خوش نشان داده­اند. از جمله آرایه­هایی که در موسیقی درونی شعر معاصر کارکرد فراوانی دارد، «تکرار» است؛ یادآوری می‌گردد تمامی آنچه را که آرایه­های لفظی خوانده می­شود، در حقیقت گونه­ هایی از تکرارهای هنری یا واج­آرایی است زیرا وجه مشترک همۀ آنها چیزی جز تکرار واک­ها نیست. تکرار در شعر فروغ از پرکاربردترین آرایه­هاست؛ بنابراین در این پژوهش آن گروه از آرایه­هایی که عناصر سازندۀ آنها بر تکرار واک­ها استوار است، در شعر فروغ مورد بررسی قرار گرفت و نقش این «تکرار» در موسیقی شعر او بررسی گردید. غیر از کارکرد موسیقایی «تکرار» در شعر فروغ، می­توان به کارکردهای دیگری همچون: وحدت شاعر و مخاطب، جان­بخشی به واژگان، برجسته­سازی مضمون، ایجاد مفاهیم تازه، القای حسّ درونی شاعر و توضیح و تفسیر مضمون، ایجاد وحدت لحن و اندیشه، تداوم بخشیدن به فعل یا حالتی، ایجاد مدخل­های متعدد در شعر و حفظ شکل ذهنی آن اشاره کرد.   * تاریخ دریافت مقاله: 1/10/89                                       تاریخ پذیرش نهایی: 7/8/90 1- نشانی پست الکترونیکی نویسندۀ مسئول:enayati7663@yahoo.com      }, keywords_fa = {شعر معاصر,موسیقی شعر,موسیقی درونی,تکرار,فروغ فرخزاد}, url = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_355.html}, eprint = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_355_937f506d9c1f49ef4143c3f61d987ad6.pdf} } @article { author = {Bahmani, Kobra}, title = {A Study of "Departures" in Darab-Nameh}, journal = {Journal of Kavoshnameh in Persian Language and Literature}, volume = {13}, number = {25}, pages = {353-370}, year = {2013}, publisher = {Yazd University}, issn = {2645-453X}, eissn = {2645-4548}, doi = {}, abstract = {  "Darab - Nameh" is a long narrative abou t Firooz shah's conquests, who is Malek Darab's son. It is an epic - romance story of eighth century, and a sample of folklore literature. In formalism, according to Vladimir prop's pattern, an attempt is made to apply a formalistic pattern to a literary tex t especially to a folklore. In this method, the stories are described according to their organizing (forming) parts and the interrelations of these parts with each other and with the whole story. The main aim of the research is to determine the main struct ure (master form) of the story. Darab - Nameh posturizes different events causing confusions and chaos which occur in Iran's army. To remove the anarchy in the army, a hero moves to the scene. Although the events which the hero faces are diverse and apparen tly different, they all have a more or less similar structure. Applying the formalistic pattern to Darab - Nameh" has led to the recognition of two kinds of hero's move toward the war in the story. The first type has a simple and direct process with one hero . The second is the combination of some departures. These departures, which are usually to compensate the disaster, are connected to each other in a point, which is often determined by destiny. The element of wickedness and the type of wicked in the story, which makes the departures different, is divided into human and non - human (supernatural). Each kind of wickedness needs a special reaction of the heroes.  }, keywords = {Darab - Nameh,Formalism,Departure element}, title_fa = {بررسی ساختار عزیمت‌ها در داراب‌نامه*}, abstract_fa = {داراب‌نامه، روایت بلندی از کشور گشایی‌های فیروز شاه، پسر ملک داراب است. داستانی حماسی– عشقی از قرن هشتم و از نمونه‌های ادبیات فولکلوریک. در ریخت‌شناسی، براساس الگوی ولادیمیر پراپ، ساختارگرایِ روسی، تلاش می‌شود الگوی ریخت‌شناسی بر متون ادبی؛ بویژه فولکلور اعمال شود. در این شیوه، قصّه‌ها بر پایه اجزای تشکیل دهنده آنها و مناسبات و همبستگی این اجزا با یکدیگر و با کل قصّه توصیف می‌شوند و هدف در این بررسی کشف و شناخت ساختار اصلیِ قصّه(Master form) است. در داراب‌نامه حوادث مختلفی روی می‌دهد و نابسامانی‌هایِ بسیاری را برای لشکرایران به وجود می‌آورد.به دنبال هر حادثه، قهرمانی برای جبران آن عزیمت می‌کند.حوادثی که قهرمانان پشت سر می‌گذارند  با وجود تلوّن و گوناگونی از ساختاری مشابه برخوردار است. اِعمال الگوی ریخت‌شناسی بر داراب‌نامه منجر به شناخت دو نوع عزیمت در داستان شده است. نوع اول از روندی ساده و مستقیم با قهرمانی واحد برخوردار است. نوع دوم ترکیب چند عزیمت است. حرکت قهرمانان قصّه برای جبران فاجعه در نقطه‌ای که اغلب تقدیر تعیین می‌کند، به یکدیگر می‌پیوندند. آنچه تفاوت عزیمت‌ها را ایجاد کرده، عنصر شرارت و نوع شریر داستان است که به شریر انسانی و غیر انسانی یا ماورایی تقسیم می‌شود. شرارت هر کدام، کنش خاصّی را از سوی قهرمانان می طلبد.  }, keywords_fa = {داراب‌نامه,ریخت شناسی,عنصر عزیمت,داستان‌های عامیانه}, url = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_356.html}, eprint = {https://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_356_e2bace3ba1746bf6d66bc475089c3424.pdf} }